بیگ بنگ: با یافته‌های جدید محققان کالج دانشگاهی لندن، در آینده شاید بتوان با مراجعه به دکتر، خواستار دریافت خاطرات و تجربیات جدید در مغز شد، در واقع با این کار فیلم “اینسپشن” به واقعیت می‌پیوندد.

833086-inception-wallpaperبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان دانشکده علوم کامپیوتری کالج دانشگاهی لندن توانسته‌اند با کاشت پیام‌های ساده نیمه‌خودآگاه در مغز افراد،‌ “یادگیری انجمنی القا شده” را بررسی کنند. در فیلم “تلقین” (Inception)، شخصیت فیلم با بازی لئوناردو دی‌کاپریو در خاطرات دیگران اختلال وارد کرده تا ایده‌های جدیدی را در ذهنشان ایجاد کند.

شرکت‌ کنندگان در این تحقیق بدون آگاهی در مورد چیزی که برای آن تعلیم می‌دیدند، یاد گرفتند که تصویر دارای نوارهای سیاه و سفید را قرمز ببینند و با مشاهده خطوط کج، آن را بیشتر قرمز ببینند تا سبز. این افراد در حالی که در دستگاه اف‌.ام‌.آر.آی قرار داشتند، شروع به بازی کردند. حین بازی، مغز این افراد اسکن می‌شد و بازی مذکور به آنها فیدبک می‌داد. پس از آن، داوطلبان ارتباطات جدید مغزی تولید کردند.

nov14_d02_ramirezliu-main.jpg__800x600_q85_crop_subject_location-3057,1514این فرآیند “نوروفیدبک” نام داشته که از اطلاعات دستگاه اف‌.ام‌.آر.آی برای آگاه سازی فرد از رویدادهای درون مغزش استفاده می‌کند. این شیوه مشابه روشی است که از ضربان قلب برای تنظیم سرعت دویدن استفاده می‌شود اما در عوض در رویکرد جدید، فرد فعالیت مغزی خود را کنترل می‌کند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد حین آزمایش به رنگها فکر کرده و برای دیدن چیزی در ذهن‌شان تلاش نکنند. همچنین از آنها خواسته شد تا فقط فعالیت مغزی‌شان را تنظیم کنند و این کار 500 بار تکرار شد.

این افراد زمانی که حین تنظیم فعالیت مغزی‌شان، رنگ قرمز را حتی در زمان مشاهده نوارهای سیاه و سفید عمودی می‌دیدند، نمره بالاتری دریافت می‌کردند. پس از 500 دور آزمایش، این اثر برای سه تا پنج ماه باقی ماند. محققان تصور می‌کنند این نوع “تلقین” نوروفیدبکی می‌تواند در آینده به درمان اختلالاتی مانند افسردگی و اوتیسم کمک کند. جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: popsci.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.