بیگ بنگ: شاید وقتی جیمز واتسون، کاشف ساختار DNA برنده جایزه نوبل سال 1962 شد هرگز فکر نمی کرد روزی به دلیل شرایط نامساعد مالی مجبور شود ارزشمندترین دستاورد زندگی خود، که نتیجه سال ها تحقیق و پژوهش در حوزه علم ژنتیک بوده است، را بفروشد.

جیمز واتسون که در سال ۱۹۶۲ همراه فرانسین کریک و موریس ویلکینس برای کشف ساختار مولکول "DNA" برنده جایزه نوبل شد، نخستین دانشمندی است که در زمان حیاتش جایزه نوبل خود را به فروش رساند.
جیمز واتسون که در سال ۱۹۶۲ همراه فرانسین کریک و موریس ویلکینس برای کشف ساختار مولکول “DNA” برنده جایزه نوبل شد، نخستین دانشمندی است که در زمان حیاتش جایزه نوبل خود را به فروش رساند.

به گزارش بیگ بنگ از دویچه وله، این نخستین بار است که دانشمندی در زمان حیات خود تصمیم می گیرد این جایزه را بفروشد. او این روزها که هیچ درآمدی از طریق فعالیت های علمی به دست نمی آورد، احساس می کند در این سن و سال که شاید بیش از هر زمان دیگری به توجه نیاز دارد مورد بی مهری قرار گرفته و برای این که به همه دنیا اعلام کند واتسون هنوز زنده است چنین تصمیم خبرسازی گرفته است.

جایزۀ نوبلی که با فروخته شدن به قیمت 4.7 میلیون دلار رکورد فروش مدال های نوبل را شکست.
جایزۀ نوبلی که با فروخته شدن به قیمت 4.7 میلیون دلار رکورد فروش مدال های نوبل را شکست.

مدال جایزه نوبل جیمز واتسون، کاشف ساختار مولکول “DNA” در حراجی کریستیز به قیمت گزاف به فروش رفت. این پژوهشگر سرشناس از هفت سال پیش به دلیل سخنان خود در یک مصاحبه دچار مشکلات مالی شده بود، و در نهایت تصمیم گرفت در سن ۸۶ سالگی نوبل خود را برای فروش به حراج بگذارد. پنج‌شنبه شب (۴دسامبر / ۱۳ آذر) همراه همسر و پسرش در حراجی معروف کریستیز در لندن حضور پیدا کرد و در این حراجی شاهد بود که قیمت‌های پیشنهادی برای خرید مدال جایزه نوبل او، بالا و بالاتر رفت و در نهایت خریداری ناشناس تلفنی با پیشنهاد پرداخت ۴ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار رکورد خرید مدال نوبل را شکست.

واتسون پس از فروختن مدال نوبل خود به روزنامه “نیویورک تایمز” گفت که از نتیجه حراجی راضی است و اعلام کرد که تصمیم دارد بخشی از این پول را به چند مرکز علمی اهدا کند که از او در گذشته حمایت کردند.

جیمز واتسون ۷ سال پیش با سخنانش خشم بسیاری را برانگیخت. او در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی “ساندی تایمز” گفته بود که به آینده آفریقا خوش‌بین نیست. او گفته بود: «تمامی سیاست‌های اجتماعی بر این اساس بنا شده‌‌اند که هوش و ذکاوت مردم آفریقا نیز مانند ماست، آن هم در حالی که تمامی آزمایش‌ها نشان می‌دهند که واقعأ این طور نیست.» او سپس به دلیل ابراز این سخنان عذرخواهی کرد اما رسوایی آن مصاحبه برای او دردسرساز شد و به گفته‌ی روزنامه “گاردین” گرفتار مشکلات مالی شد.

در جریان حراجی کریستیز افزون بر مدال نوبل او، دو دست‌نوشته‌ی‌ او یکی برای سخنرانی پس از دریافت نوبل و یکی برای سخنرانی پس از دریافت جایز‌‌ه‌ تدریس یک روز بعد از دریافت نوبل هم به حراج گذاشته شد. یک خریدار برای هر دوی این دست‌ نوشته‌ها ۶۱۰ هزار دلار پرداخت کرد. مدال نوبل فرانسین کریک، همکار واتسون سال گذشته به قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو در این حراجی فروش رفت. کریک سال ۲۰۰۴ میلادی در ۸۸ سالی درگذشت.

 آليشر عثمانف - ثروتمند روسیه ای
آليشر عثمانف – ثروتمند روسیه ای

آپدیت مجدد: تنها چند روز پس از فروش نوبل، ثروتمند‌ترین مرد روسیه اعلام کرد خریدار ناشناسی که نوبل دانشمند آمریکایی، جیمز واتسون را به قیمت 4.7 میلیون دلار خریداری کرده، او بوده و اکنون قصد دارد این جایزه را به صاحبش بازگرداند. آليشر عثمانف غول فولاد و ارتباطات روسيه گفت آقاي واتسون لياقت اين جايزه را داشت و از اينكه واتسون مجبور شده تا چنين جايزه‌اي را به حراج بگذارد، ناراحت است.

عثمانوف در مصاحبه‌اي اعلام كرد او خريدار تلفني ناشناسي بوده كه هفته گذشته مدال طلاي نوبل را از حراج به قيمت 4.7 ميليون دلار خريداري كرد. وي گفت به نظر من وضعيتي كه يك دانشمند خارق‌العاده مجبور شود مدالي را كه به خاطر دستاورد مهمش به دست آورده، به‌فروش برساند غيرقابل پذيرش است. جيمز واتسون يكي از بزرگترين بيولوژيست‌هاي تاريخ بشريت است و جايزه نوبلش به‌خاطر كشف ساختار DNA بايد به او تعلق داشته‌ باشد. (nytimes)

منابع بیشتر: slate , dailymail , washingtonpost

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. متاسفانه انسان میتونه بسیار ناشکر و قدر نشناس بشه، ما که در کتاب زیست و ژنتیک نام این آقا رو میخونیم و با کارهاش آشنا میشیم و تحسین می کنیم، فکر کن بگن الان دچار فقر شده…

  2. واقعا تاسف برانگیزه!!! یعنی ارزش چنین کار بزرگی میلیون ها دلاره؟! فقط همین؟!
    کسی نمیخواد در نظر بگیره بخاطر این فکر هوشمندانه این بزرگواری که انقلابی رخ داده؟!
    دنیا داره کجا میره؟!