بیگ بنگ: محققان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی باکتری‌هایی یافته‌اند که به صورت بالقوه می‌توانند هم برای فضانوردان و هم برای تجهیزات فضایی مضر باشند.

station20151028-16پژوهش جدید ناسا به رهبری آزمایشگاه پیشرانش جت در کالیفرنیا بر موضوع مقابله با میکروب‌های فضایی تمرکز داشته و با استفاده از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل مولکولی، فناوری توالی دی‌ان‌ای را برای شناسایی هرچه سریعتر و دقیقتر جامعه میکروبی بکار گرفته است. محققان به بررسی نمونه‌هایی از کیسه‌ غبار جاروبرقی و فیلترهای هوا در ایستگاه فضایی پرداختند. نمونه‌های میکروارگانیسم جمع‌آوری شده توسط دانشمندان رنگ‌آمیزی شدند که به آنها اجازه تعیین زنده و یا مرده بودن سلول‌ها و در نتیجه، ارزیابی دقیق تنوع و اندازه جمعیت باکتریایی را داد.

نتایج بدست آمده با میکروب‌های شناسایی شده از یک اتاق تمیز بر روی زمین مقایسه شدند. محققان دریافتند باکتری‌های پوستی Propionibacterium و Corynebacterium در ایستگاه فضایی فراوان‌تر از اتاق‌های تمیز در زمین هستند. چنین باکتری‌هایی معمولا مضر نیستند اما می‌توانند منجر به تحریک پوست یا التهاب شوند. به گفته ی دانشمندان این باکتری ها حتی در سفرهای طولانی‌ مدت فضایی از جمله سفر به مریخ، می توانند زنده بمانند و مشکلات جسمی بسیاری برای فضانوردان به وجود آورند.

1-whytheinternخطر باکتری‌ها تنها متوجه فضانوردان نیست، آنها می‌توانند موجودیت ایستگاه فضایی را نیز به خطر اندازند. باکتری‌ها و دیگر میکرواورگانیسم‌ها قادرند با پراکنده شدن در محیط ایستگاه فضایی اشکالات جدی در ساختار آن به وجود آورند. برای نمونه، برخی از این باکتری‌ها می‌توانند با ایجاد خوردگی در قطعات فلزی ایستگاه فضایی، شیشه‌های متصل به آن‌ را در هم شکنند و با قرار گرفتن روی مواد پلیمری ایستگاه، سامانه‌های موجود را مختل کنند.

باکتری‌ها گروهی از موجودات تک‌سلولی ذره‌بینی هستند. آنها متنوع‌ترین و مهم‌ترین میکرواورگانیسم‌های روی زمین به‌شمار می‌روند. روی بدن انسان و در درون آن میلیاردها باکتری زندگی می‌کنند. تعداد بسیار زیادی از باکتری‌های موجود در بدن نه تنها بی‌زیان هستند، بلکه مثل باکتری‌های فلور روده سودمندند. دانشمندان ناسا اکنون در پی یافتن راهکارهایی برای از بین بردن باکتری‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Microbiome منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.