بیگ بنگ: پژوهش های باستان شناسان در جزیره فلورس اندونزی منجر به کشف بقایای فسل 700 هزار ساله ی انسان موسوم به هومو فلورسینسیس(Homo floresiensis) شد که عموما با نام هابیت یا انسان های کوتوله شناخته می شوند.

در سمت چپ عکس بقایای جمجمه ی انسان موسوم به هومو فلورسینسیس را در مقایسه با جمجمه انسان مدرن در دوره جومون ژاپن می بینید.
در سمت چپ عکس بقایای جمجمه ی انسان موسوم به هومو فلورسینسیس را در مقایسه با جمجمه انسان مدرن در دوره جومون ژاپن می بینید.

پژوهش های باستان شناسان در محوطه تاریخی ماتا منگا در جزیره فلورس اندونزی منجر به کشف شش دندان و بقایای آرواره انسان مشهور به هومو فلورسینسیس یا هابیت شد. این استخوان ها برای یک انسان بالغ و دو کودک است که متعلق به زمانی حدود 700 هزار سال پیش هستند. در همین رابطه گرت وان دنبرگ از پژوهشگران دانشگاه وولونگونگ و تیمی از شاگردان وی با بررسی این بقایای فسیل شده احتمال می دهند که این انسان ها متعلق به گونه ای از انسان های راست قامت یا هومو ارکتوس ها باشند که حدود 300 هزار سال در این منطقه زندگی کرده اند. این انسان ها قادر به تولید محصولات معدودی بوده و دارای حجم مغزی نسبتا کمی هستند.

کشف بقای فسیلی انسان باستانی کوتوله در این کاوش جدید
کشف بقای فسیلی انسان باستانی کوتوله در این کاوش جدید

وان دنبرگ در این رابطه اعلام کرد: این انسان ها قادر به تولید ابزارهای سنگی بودند و نمی توان آنها را کودن و بی هوش فرض کرد. این فسیل ها در زیر بقایای مواد آتش فشانی برای صدها هزار سال حفظ شده و نسبتا سالم باقی مانده اند. کاوش های تیم پژوهشی فوق در این محوطه باستانی ادامه داشته و دانشمندان امیدوارند تا شواهد بیشتری از انسان های منقرض شده موسوم به هابیت کشف کنند.

گونه انسانی موسوم به هومو فلورسینسیس در بخش هایی از کشور اندونزی زندگی می کرده اند و قد آنها حداکثر سه فوت ( برابر با نود و یک سانتیمتر ) بود. این موضوع سبب شده است تا از این گونه انسانی منقرض شده با عنوان هابیت ها یا انسان های کوتوله یاد شود. در این مطالعات مشخص شد که دندان های این پسرعموهای کوتوله انسان امروزی، دارای ابعاد و ساختاری تقریبا مشابه با انسان مدرن بوده و می توان شباهت های متعددی را بین این گونه انسان های کوتوله و انسان های گروه هومو و انسان مدرن مشاهده کرد.

تصویری شبیه سازی شده از صورت فسیل انسان هابیت که در اندونزی یافت شده است.
تصویری شبیه سازی شده از صورت فسیل انسان هابیت که در اندونزی یافت شده است.

پژوهشگران همچنین با تجزیه و تحلیل یافته های خود به این نتیجه رسیده اند که انسان های موسوم به هابیت، گونه ای از انسان ها هستند که از شاخه انسان های مدرن منشعب شده و احتمالا از نوادگان انسان های راست قامت یا هومو ارکتوس ها هستند. این انسان ها برای مدت زمانی طولانی در جزایر اندونزی که دارای منابعی محدود بود، زندگی کرده اند. در خاتمه گفتنی است بیشترین بقایای هومو فلورسینسیس در جزیره فلورس در کشور اندونزی کشف شده و این گونه انسانی در حدود 12 هزار سال پیش منقرض شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی ببگ بنگ / منابع: abc.net theguardian.com

ترجمه: فاطمه کردی/سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. همه اون انسانها در همین اندازه بودند. حتی نقص ژنتیکی هم میتونه طی وراثت یه جایی بین ژن ها نهفته بشه و خودشو بروز نده ولی اونا همشون همینطوری بودن. هرچند اگه نقص ژنتیکی هم داشتن بجاش عمرشون زیاد بوده!

    1. دوست گرامی،اینکه نوعی ازانسان وجودداشته که قامتشون کوتاه تربوده دلیل برنقص ژنتیکی هست؟اصلانقص ژنتیکی بااون چیزی که شمادرنظرداریدبسیارمتفاوته.احتمالاشرایط محیطی وزیستی اینطورایجاب میکرده که برای بقای بیشترجثه ای کوتاه ترداشته باشن واین یک مزیت براشون محسوب میشده.مثلادرمقابل خطرخیلی راحت تروسریعترمیتونستن مخفی بشن.دگرگونش عامل اصلی این تغییرهادرراستای بقای بیشترگونه هاست