بیگ بنگ: دانشمندان تاکنون از فسیل‌های به جا مانده از دایناسورها برای مطالعه روی استخوان‌ها، گوشت، پوست و اندام‌های این جانداران استفاده می‌کردند اما به تازگی کشف جدیدی کرده‌اند. آنها مدارکی دال بر وجود سلول‌های خونی به همراه پروتئین سالم در هشت فسیلی یافته‌اند که این فسیل‌ها خیلی هم خوب نمانده بودند.

تصویری از نشانه های سلول های خونی که با میکروسکوپ‌ الکترونی از دنده ی یک دایناسور استخراج شده است.
تصویری از نشانه های سلول های خونی که با میکروسکوپ‌ الکترونی از دنده ی یک دایناسور استخراج شده است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، دانشمندان در گذشته بافت‌های نرم عجیبی را در دایناسورها کشف کرده بودند اما یافته‌های جدید شگفت‌انگیزتر است. در واقع، برخی کارشناسان هنوز معتقدند که این بافت‌های نرم براثر آلودگی و میکروب به این شکل درآمده‌اند اما تحقیقات جدیدی که با استفاده از ابزار پشرفته انجام شده، نشان می‌دهد که این بافت‌ها دقیقا از زمانی که دایناسور زنده بوده، وجود داشته و به همان شکل باقی مانده است.

رابرت سرویس یکی از دانشمندانی که روی این فسیل‌ها تحقیق می‌کند، می‌گوید: «ما در تیم تحقیقاتی‌مان کارشناسی داریم که روی وضعیت استخوان‌ها براساس مواد معدنی مطالعه می‌کند. وی در این تحقیق، از دستگاهی مبتنی بر اشعه یونی متمرکز استفاده کرد تا برش‌هایی از استخوان فسیل شده دایناسورها ایجاد کند. این برش‌ها با سطوح دست‌نخورده، برای تصویربرداری با کیفیت بسیار بالا و مطالعه روی آنها ایده‌آل هستند».

تصویر سمت راست، سلول‌های خونی و سمت چپی کلاژن کشف‌شده در استخوان دایناسور را نشان می‌دهد
تصویر سمت راست، سلول‌های خونی و سمت چپی کلاژن کشف‌شده در استخوان دایناسور را نشان می‌دهد

آنها توانستند با کمک این دستگاه تصویرهایی از استخوان‌های هشت تکه از بدن دایناسوری را از جمله لگن، ساق پا، پنجه و دنده آن بگیرد. رابرت می‌افزاید: «آنچه با آن روبه‌رو شدیم، شگفت‌زده‌مان کرد. با اسکن و میکروسکوپ‌ الکترونی، عکس‌هایی از سطوح تازه برش زده شده گرفتیم و در عین ناباوری با کریستال‌های استخوانی ندیدیم، بلکه به جای آن با بافت نرم مواجه شدیم که واقعا غیرقابل باور بود. واکنش اولیه من این بود که این حقیقت ندارد!»

این تیم تحقیقاتی ساختارهایی دایره‌ای شکل شبیه به سلول‌های قرمز خونی و رشته‌هایی شبیه به کلاژن پروتئین در این تکه استخوان‌های برش داده شده یافتند و زمانی که آنها را تحلیل شیمیایی کردند، متوجه شدند که سلول‌های خونی بسیار شبیه به سلول‌های خونی ایمو، شترمرغ استرالیایی (یکی از بستگان دایناسورها) است. همچنین کلاژن درون این استخوان‌ها از آمینو اسیدهایی تشکیل شده است که در پروتئین وجود دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmodo.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.