بیگ بنگ: دانشمندان کالج سلطنتی لندن برای اولین بار دو دسته ژن مرتبط با هوش انسانی را شناسایی کردند. M1 و M3 که به اصطلاح شبکه‌های ژنی خوانده می‌شوند بر روی عملکردهای شناختی از جمله حافظه، توجه، سرعت پردازش و استدلال تاثیر می‌گذارند.

Universal Mindبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا،  مهمتر از همه این که دانشمندان کشف کردند این دو شبکه که هرکدام صدها ژن را شامل می‌شوند، به احتمال زیاد تحت کنترل تغییرات تنظیم‌کننده قرار دارند. در حال حاضر محققان در تلاشند تا این تغییرات را شناسایی کرده و دریابند چگونه می‌توان آنها را دستکاری کرد. این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است، اما دانشمندان در صدد بررسی امکان استفاده از دانش شبکه‌های ژنی برای ارتقای عملکرد شناختی هستند.

دکتر جانسون، سرپرست نویسندگان این مطالعه از دپارتمان پزشکی کالج سلطنتی لندن گفت: می‌دانیم نقش ژنتیک در هوش انسان نقشی اساسی است، اما تاکنون مشخص نشده است کدام یک از ژن‌ها با هوش مرتبطند. این مطالعه بعضی از ژن‌های درگیر در هوش انسان و چگونگی تعامل آن‌ها را با یکدیگر تا حدودی مشخص می‌کند.

shutterstock_110216492موضوع هیجان‌انگیز این است ژن‌هایی که تاکنون یافته‌ا‌یم احتمالا از یک قاعده مشترک پیروی می‌کنند و این یعنی اینکه ما قادر به دستکاری یکسری کامل از ژن‌هایی که با هوش انسان مرتبط هستند، خواهیم بود. این مطالعه نشان می‌دهد امکان اصلاح هوش انسان از طریق دستکاری این ژن‌ها وجود دارد، اما هم‌اکنون این تنها در حد یک فرضیه امکان‌پذیر است و محققان در حال تلاش برای به نتیجه رساندن این فرضیه هستند. این مطالعه در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert.com , iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.