دکتر توماس ازارد از فسیل موجودات آبزی میکروسکوپی به نام روزنه داران پلانکتونی که اغلب کوچکتر از یک میلیمتر هستند و در اقیانوس های سراسر جهان یافت می شوند استفاده می کند. بقایای صدفشان که با چشم غیر مسلح مشاهده می شود مشابه با دانه های شن است و به صدها میلیون سال پیش بر می گردد و چگونگی حیات گونه های جدید را به بهترین شکل ممکن توضیح می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، مقاله ی جدید دکتر ازارد که در (9 اگوست 2013 برابر با 18 مرداد 1392) در مجله ی علمی «روش های اکولوژی و تکامل» منتشر شد، مبحثی را مطرح می کند که چگونگی حیات گونه های جدید (گونه زایی) را به بهترین شکل ممکن توضیح می دهد. این مبحث در مورد این است که آیا فسیل هایی مثل روزنه داران پلانکتونی شامل مدارک سودمندی در مورد گونه زایی در مطالعه ی مولکولی تکامل یا فرگشت هستند. تکامل مولکولی به طور سنتی از گونه هایی که امروزه زنده هستند به عنوان مدارک استفاده میکند تا چگونگی نیاکان آنها را مشخص کند، در حالیکه این تحقیق جدید بر اهمیت استفاده از فسیل همراه با مدل های مولکولی تأکید می کند.

Planktonic foraminifera.jpg_SIA - JPG - Fit to Width_800_trueاین تصویر نمای نزدیک روزنه دار پلانکتونی را نشان می دهد. (اعتبار: دانشگاه ساوتهمپتون)

دکتر ازارد از موسسه ی علوم زندگی و علوم بیولوژیکی در ساوتهمپتون می گوید: «از آنجاییکه روزنه داران پلانکتونی به مدت چند میلیون سال در جهان وجود داشته اند و سنگ هایی که شامل گروه هایی از این گونه هستند را می توان با دقت تاریخ گذاری کرد، می توانیم از فسیل هایشان برای مشاهده ی چگونگی نمو آنها استفاده کنیم. همچنین می توانیم چگونگی تفاوت های موجودات یک گونه را تک به تک مشاهده کنیم و به طور تئوری بررسی کنیم که یک گونه ی جدید چگونه ایجاد می شود.

مورد بحث برانگیزی که آزمایش می کنیم این است که فرآیندهایی که موجب ایجاد یک گونه ی جدید می شوند در واقع باعث تحریک ژنتیکی سریع و کوچکی می شوند. این نکته بحث برانگیز است زیرا شناسایی دقیق این گونه های جدید بدون داده های بدست آمده از فسیل بسیار سخت است؛ این گونه به طور رایج با استفاده از نظریه ای شناسایی می شود که برگرفته از مطالعه ی گونه های زنده با استفاده از مدارک مولکولی هستند.»

در این مقاله، دکتر ازارد و همکارانش، دکتر گوین توماس از دانشگاه شفیلد . پروفسور اندی پوریس از کالج ایمپریال در لندن، اهمیت استفاده از فسیل و مدارک مولکولی را در مطالعه ی تکامل تأکید می کنند. منظور آنها این است که استفاده از هر دو نوع داده در مطالعه ی تکامل در آینده رایج می شود. دکتر ازارد برای تأیید تحقیقاتش از شورای پژوهشی محیط زیست طبیعی (NERC) کمک هزینه ی تحصیلی دریافت کرد، تا مطالعه کند که تنوع در میان تک تک موجودات چگونه موجب تنوع بین گونه می شود. وی این تحقیق چند رشته ای را درمرکزعلوم بیولوژیکی در دانشگاه با همکاری نزدیک محققان از علوم اقیانوس و زمین در مرکز ملی اقیانوس شناسی ساوتهمپتون انجام خواهد داد.

منبع خبر : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130810063643.htm

منبع مقاله 10.1111/2041-210X.12089 

Read More : http://www.southampton.ac.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.