بیگ بنگ: دانشمندان قدیمی‌ترین مخزن آب شناخته شده در زمین را در برکه‌ای باستانی در کانادا کشف کردند که دست‌کم دو میلیارد سال قدمت دارد.

_92970296_mediaitem92970295براساس گزارش BBC به نقل از همشهری، بخش اول اين منبع قديمي آب در سال 2013 در معدن كيد در اونتاريوي كانادا كشف شد و در آن سال قدمت آن 1.5 ميليارد سال تخمين زده شد،‌ اما بررسي‌هاي بيشتر اين منطقه منبعي قديمي‌تر از آب را آشكار ساخته‌ است. كشف اوليه اين مايع باستاني در سال 2013 در عمق 2.4 كيلومتري در تونلي زيرزميني يك تونل رخ داد،‌ اما اين معدن كه با داشتن عمقي برابر 3.1 كيلومتر عميق‌ترين معدن فلزي جهان به شمار مي‌رود،‌ فرصتي براي حفاري بيشتر را در اختيار دانشمندان قرار داد.

منبع آب جديد در عمق سه كيلومتري معدن كشف شده‌ است و حجم آن بيشتر از حد تصور است. آب‌هاي روي زميني معمولا نسبت به آب‌هاي زيرزميني با سرعت بيشتري در جريانند، اما آب كشف شده در معدن جديد با سرعتي دور از انتظار، دو ليتر در دقيقه در جريان است. محققان با بررسي گاز‌هاي حل شده در اين منبع آب زيرزميني، گازهايي مانند هليوم،‌ نئون، آرگون و زنون توانستند قدمت آن را به دست‌كم دو ميليارد سال پيش نسبت بدهند و آن را به عنوان قديمي‌ترين منبع آبي در زمین معرفي كنند.

23847-dohjtfxjzfw-levi-xu_1024در پژوهشي كه در ماه اكتبر منتشر شد،‌ بررسي محتواي سولفاتي آب در عمق 2.4 كيلومتري پديده اي جالب توجه را آشكار ساخت، اينكه سولفات در واكنشي شيميايي ميان آب و سنگ ايجاد مي‌شود و حاصل رسوب از آب‌هاي سطحي زمين نيست. اين به آن معني است كه وضعيت ژئوشيميايي در اين استخرهاي باستاني كه از آب‌هاي سطح زمين جدا مانده‌اند، به شكلي است كه به صورت مستقل توانايي شكل‌دادن به حيات ميكروبي و ايجاد اكوسيستمي زيرزميني با امكان بقا براي ميلياردها سال را داشته‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.