بیگ بنگ: باستان‌شناسان پس از انجام تحقیقات روی فسیل متعلق به یکی از اجداد پیش از تاریخ انسان که حدود دو میلیون سال پیش زندگی می‌کرده قدیمی‌ترین پوست انسان در جهان را کشف کردند.

دانشمندان موفق به کشف یک لایه نازک پوست انسان نخستین مربوط به 2 میلیون سال پیش شدند.

به گزارش بیگ بنگ، پروفسور لی‌برگر، انسان‌شناس دانشگاه ویتواترسرند، بقایای فسیل اجداد انسان را در سال 2008 و پس از برخورد تصادفی پسرش متیو با یک تکه استخوان فسیل شده در نزدیکی ژوهانسبورگ کشف کرد. آنها بعدها یک جمجمه نسبتا کامل را در کنار استخوان‌های بازو، دست، مچها و آرنج استخراج کردند. همچنین این محققان از سال 2010 تاکنون، توانستند بقایای پنج اسکلت دیگر را در این منطقه استخراج کنند که شامل دو اسکلت نسبتا کامل و چندین اسکلت حیوان هستند.

آنها درون دندان‌های این فسیل‌ها نیز مواد غذایی را که در آن زمان خورده‌اند، یافته‌اند. مواد موجود نشان می‌دهد که این‌گونه از انسان‌های اولیه دارای رژیم غذایی شامل دانه و میوه بوده‌اند و برخلاف تصور کمتر از گوشت حیوانات تغذیه می‌کردند. تحقیقات دانشمندان حاکی است که نژاد این‌گونه از انسان‌های اولیه به استرالوپیتکاس‌ها برمی‌گردد.

تصویری از فسیل و استخوان های کشف در این پژوهش

لی برگر این انسان های اولیه را یک گونه جدید موسوم به جنوبی‌کپی سدیبا نامید که گونه انتقالی بین جنوبی‌کپی‌های اولیه و گونه‌های اولیه هومو هستند. اگرچه این کشف بسیار جنجال‌برانگیز بوده و برخی انسان‌شناسان بر این امر پافشاری می‌کنند که استخوان‌ها متعلق به یک گونه جدید نبوده، بلکه ترکیبی از استخوان‌های چند انسان اولیه متفاوت است، اما به گفته برگر، این یافته‌ها به تائید نظریه جنوبی‌کپی سدیبا به عنوان یک گونه منحصربفرد کمک می‌کنند.

به گفته ی پروفسور لی برگر همه این فسیل‌ها درون یک غار یافت شده است و هنوز مشخص نیست چطور این فسیل‌ها درون آب افتاده و با گذر زمان بخوبی حفظ شده‌اند. پروفسور برگر و همراهانش بر روی دو تکه جمجمه انسان استخراج شده، متوجه سطح غیرعادی شدند که شامل لایه‌های کوچک و باریک مشابه بافت پوست بودند. با استفاده از اسکن سه بعدی و تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی و میکروسکوپی پی بردند که این نسل از انسان‌های اولیه گونه‌های منحصر به فردی بوده‌اند و پوست آنها در بافت‌های بدن بخوبی حفظ شده است.