بیگ بنگ: محققان آمریکایی نوع جدیدی زمین لرزه کشف کرده اند که می تواند در اعماقی بیش از آنچه انتظار می رود – بیش از 24 کیلومتری در گوشته فوقانی زمین، رخ دهد.

newport_inglewood_web_1024به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این نوع جدید زمین لرزه که نمی توان آن را با حسگرهای سنتی لرزه نگاری تشخیص داد، این پتانسیل را دارد که زمین لرزه هایی بسیار مخرب تر از زلزله هایی که پیش از این پیش بینی می شدند، ایجاد کند. تاکنون درک محققان در مورد زمین لرزه این بود که در نیمه بالایی پوسته سیاره زمین رخ می دهد زیرا به واسطه ساییده شدن صفحات قاره ای روی یکدیگر، فشار تشدید می شود.

تصور می شد که زمین لرزه ها در جنوب کالیفرنیا تنها در اعماق حدود 19 تا 24 کیلومتری رخ می دهند زیرا پایین تر از این اعماق گوشته زمین قرار دارد که بسیار داغ است و سنگ را به مایعی شبیه عسل تبدیل می کند که گمان می رود قادر به ایجاد فشار لرزه ای نیست. اما گروهی از محققان دانشگاه صنعتی کالیفرنیا در پاسادنا، زمین لرزه های کوچکی کشف کردند که در امتداد خط گسل نیوپورت-اینگلوود در اعماق بیش از 24 کیلومتری در گوشته بالایی زمین رخ می دهند؛ این زمین لرزه ها نشانگر یک نوع کاملا جدید از زلزله هستند.

2000px-earth-cutaway-schematic-english-svgخط گسلی نیوپورت-اینگلوود جایی است که زمین لرزه مرگبار 6.3 ریشتری سال 1933 رخ داد و در جریان آن حدود 115 نفر در منطقه ‘لانگ بیچ’ کشته شدند. گرچه تاکنون تعداد زمین لرزه های عمیق تشخیص داده شده در امتداد این گسل زیاد نیستند، اما به باور محققان، با توجه به این حقیقت که زمین لرزه ها می توانند به این عمق گسترش یابند، احتمال دارد زمین لرزه های آتی ویرانگر تر شوند. جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.