بیگ بنگ: پژوهشگر مغز کارستن اسپَکت (Karsten Specht) روش تجزیه و تحلیل جدیدی را برای فرق قائل شدن بین بیماران سکته ای با مشکلات سخن گفتن پیدا کرده است. نتیجه شاید درمان وابسته به شخص را برای هر یک از بیماران در پی داشته باشد.

fb3.16 lang

به گزارش بیگ بنگ، مرکز زبان انسان در نیم کره چپ مغز قرار گرفته است. برخی اوقات این ناحیه پس از سکته مغزی آسیب می بیند. پیامد این شاید دشواری های یافتن واژگان یا درک زبان که زبان پریشی نام دارد، باشد. امروزه، بیماران بسته به علائم با استفاده از برنامه های زبان آموزی عمومی درمان می شوند.

آنالیزی جدید می تواند به بیماران کمک کند

اسپَکت به تازگی روش جدیدی را برای آنالیز داده های تصویری از مغز مورد بررسی قرار داده است، یا به طور خاص بهتر است بگوئیم روش تصویربرداری بازتاب عملکردی مغناطیسی (اف ام آر آی). این روش جدید شاید در دراز مدت به راه بهتری برای تقسیم بندی بیماران سکته مغزی بیانجامد و امیدواریم درمان های فردی تری را در آینده فراهم آورد. اسپَکت می گوید که در ظرف 10 سال این درمان جدید به صورت عمومی در دسترس خواهد بود.

اسپَکت به همراه همکاران آلمانی اش مقاله ای با عنوان ’ سازماندهی مجدد درمانگرانه ی الگوهای مغزی در زبان پریشی‘ در نشریه مغز (Brain) به چاپ رساند. این مقاله به پژوهشی می پردازد که در آلمان اجرا شده و شامل مشاهده گروهی از بیماران سکته ای با مشکلات زبانی است. با استفاده از تکنیک اف ام آر آی (fMRI) از مغز همه آن ها به عنوان بخش مهمی از آنالیز تصویر برداری شد. بخشی حیاتی از این پژهش توسط گروه اف ام آر آی بِرگِن در UiB انجام پذیرفت.

پژوهشگران آنالیز چندبُعدی انجام دادند

اسپَکت اولین کسی است که آنالیزی به نام جزء مشترک غیروابسته را روی بیماران سکته ای به کار برده است، که در آن اطلاعات درباره آسیب های مغزی به صورت آماری با اطلاعات در مورد فعالیت مغزی ادغام می شوند. بیماران چندین نوبت با دستگاه اف ام آر آی اسکن شدند، هم قبل و هم بعد از آموزش زبان. حین آنالیزی چندبُعدی، پژوهشگران نحوه فعال سازی شبکه های مغزی را مورد بررسی قرار دادند.

آنالیز چندبُعدی شامل آنالیز تصاویر اسکن ام آر از شدت آسیب مغزی در بیماران سکته مغزی است درحالی که همزمان فعالیت مغزی توسط اسکن های اف ام آر آی مورد بررسی قرار می گیرد. اسپَکت توضیح می دهد:«با استفاده از این روش پیدا کردن نواحی آسیب دیده، اندازه آسیب و نحوه فعال سازی الگوها در شبکه های عصبی مرتبط امکان پذیر است.»

strokeدر جستجوی الگوهای مغزی پنهان

در سال های اخیر مشخص شده است که مغز بالغ حالت انعطاف پذیری خود را حفظ می کند و قادر به ایجاد ارتباطات جدید بین اعصاب است. پس از سکته، اگر مغز بتواند شبکه های ارتباطی باقی مانده را دوباره فعال سازد یا شبکه های جدیدی در اثر درمان بسازد، آینده بسیاری بهتری برای بیمار وجود خواهد داشت. آنالیز چندبُعدی امکان مشاهده این که آیا این موضوع صحت دارد یا نه را ممکن می سازد، و روش جدید اسپَکت چنین مشاهده ای را به صورت غیرمستقیم امکان پذیر می سازد.

اسپَکت می گوید:« هدف ردیابی الگوهای فعالی است که ویژگی انواع خاصی از آسیب مغزی هستند. سپس جداسازی انواع مختلف سکته ها و بیماران ممکن می شود. ما امید داریم که در دراز مدت بر اساس این منابع متفاوت از اطلاعات، موثرترین درمان را ارائه دهیم.» یک نمونه مشاهده اسپَکت از بیمارنی است که از سکته مغزی در پایین قسمت چپ مغز رنج می برند و می توانند راه های باقی مانده برای شبکه زبان را فعال سازند که آینده خوش بینانه تری را نسبت به بیمارانی که از سکته مغزی در نیمه جلوی سمت چپ مغزشان رنج می برند، دارند.

در جستجوی تشخیصی بهتر

برای تفکیک انواع آسیب و سازماندهی مجدد شبکه زبانی/زبانشناختی مغز اطلاعات بدست آمده و مرتبط با آن ها برای ارائه خدمات سلامت حیاتی است. بنا به اظهار نظر اسپَکت با روش های فعلی، مشاهده این نوع از ترکیب اطلاعات در هریک از بیماران دشوار است. او می گوید:« تاکنون پژوهشگران ناحیه آسیب دیده و فعالیت مغزی را در دو عملیات جداگانه آنالیز کرده اند. کار یکی از آن ها حدس زدن حد و اندازه آسیب بود. برای همین است که ادامه دادن این پژوهش بنیادی برای ساخت ابزارهای آنالیز یکپارچه بهتر اهمیت دارد که در چشم اندازی طولانی مدت تر می توانند روش های های تشخیص بهتری را برای ما مهیا کنند و فرصت های بهتری را برای درمان فراهم آورند.»

اصول فعلی درمان به جای حل علت و ریشه مشکل علائم محور است. اگر یک بیمار سکته مغزی از مشکلات تکلمی رنج ببرد، او به یک برنامه درمانی کلی ملحق می شود. کارستن اسپَکت می گوید:« تشخیص بهتر و اعتبار گزارش پژوهشی امید ایجاد درمان های وابسته به فرد را در آینده می دهد. شما هیچگاه دو بیمار را با میزان یکسانی از آسیب پس از سکته مغزی نخواهید یافت.»

مترجم: حسین طریقی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: neuroscientistnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.