بیگ بنگ: محققان دانشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته (SISSA) در تریست و موسسه ایتالیایی فناوری (IIT) از روورتو با همکاری یک دانشمند ایرانی نشان داده‌اند که الفبای مغز ترکیبی از سرعت و زمان‌بندی دقیق پالس‌های الکتریکی است.

508704415-617x416به گزارش ایسنا، پژوهش هومن صفایی و همکارانش نشان داده که سیستم عصبی دارای یک زبان چند کاناله است که کد عصبی یا الفبای پردازش کننده اطلاعات در مغز را می‌سازد. سیگنال‌های عصبی از توالی‌ پالس‌های الکتریکی تشکیل شده‌اند که در میان کانال‌های ارتباطی یا مدارهای عصبی حرکت می‌کنند. بررسی‌های قبلی نشان داده بود که اطلاعات هم در سرعت و هم در توزیع دقیق زمانی پالس‌ها وجود دارند. برای تشخیص یک پیام از پیام دیگر، سرعت پالسها در طول زمان نسبتا طولانی دهها میلی ثانیه‌ای تغییر می‌کند. این کد سرعت پالس از سالها قبل شناخته شده بود اما کد زمان‌بندی در مقیاس میلی ثانیه، دستاورد جدیدی است که محققان به نمایش آن پرداخته‌اند.

آنها همچنین دریافتند که برخلاف تصورات پیشین، زمان‌بندی پالس‌ها ممکن است تاثیر بیشتری نسبت به سرعت آن داشته باشد و این که هر دو کد متمم یکدیگر برای تشکیل یک پیام آموزنده‌تر هستند. در آزمایشات انجام شده توسط محققان، مو‌شها با استفاده از سبیل‌هایشان به بررسی سطوح دارای بافت‌های مختلف پرداختند. تفاوت بافت سطوح باعث تولید فعالیت عصبی در قشر مغزی آن‌ها می‌شد که محققان آن را ثبت و بررسی کردند.

این پژوهش نه تنها نشان داد که زمان‌بندی پالس، میزان اطلاعات بیشتری را نسبت به سرعت پالس منتقل می‌کند بلکه همچنین ترکیب دو کانال، دقیق‌تر از عملکرد تک تک آن‌هاست. نتایج این پژوهش در مجله cell منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.