بیگ بنگ: شاید کوه های یخ غول پیکر نشانی از کاهش ِ تغییرات اقلیمی باشند، تحقیقات اخیر نشان می دهد رگه هایی از مواد غذایی که در آب های قطب جنوب وجود دارند موجب حبس کردن میلیون ها تن کربن دی اکسید می گردد.

1239به گزارش بیگ بنگ، محققان 175 تصویر ماهواره ای از کوه های یخی غول پیکر را در اقیانوس جنوبی که جنوبگان را احاطه کرده بود مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این رگه ها در حدود 1000 کیلومتر در پشت توده های یخی کشیده شده اند. هرچه رنگ اینها سبزتر باشد، رشد فیتوپلانکتون های آن ناحیه بیشتر است که این امر بعلت افزایش مواد غذایی و آهن حاصل از حرکت یخ های غول پیکر میباشد. زمانی که این جلبک ها یا موجودات بسیار زیادی که آنها را تغذیه می کنند بمیرند، به اعماق اقیانوس می افتند. به موجب این امر، کربن دی اکسیدی که جذب کرده اند با بقایای آنها در اعماق مدفون می گردد، این امر موجب فرو نشاندن CO2 در اتمسفر و کاهش سرعت گرمایش جهانی و اقلیمی می شود.

کوه های یخی غول پیکر چیستند؟ آنها یخ های شناوری در اقیانوس جنوبی هستند که بیشتر از 18 کیلومتر طول دارند. محققان تخمین زده اند که این توده های یخی در آب هایی که عموما از لحاظ مواد آهنی فقیر هستند، موجب دفن 20 درصد کربن می شوند که این مقدار 10 درصد از میزان کل ِ کربن جهانی می باشد. در شعاعی به اندازه 10 برابر طول یک توده ی یخی، سطح کلروفیل گزارش شده، افزایش می یابد. میزان کلروفیل 10 حداقل تا یک ماه تا برابر بیشتر از سایر مناطق اطراف آن باقی می ماند و حدود 200 کیلومتر تا پشت کوه های یخی کشیده می شود. در برخی از موارد افزایش فیتوپلانکتون ها تا 1000 کیلومتر در پشت توده های یخی نیز گزارش شده است.

در سال 2014، دو گروه از محققین به صورت مجزا دریافتند که صفحات یخی جنوبگان غربی در حال فروریزش می باشد و جلوگیری از این امر ناممکن است. از بین رفتن کامل این صفحه یخی موجب افزایش سطح دریا به میزان 4 متر در قرن پیش رو برآورد شده است. در سال 2015 محققین دریافتند که سرعت آب شدن ِ این صفحه بیشتر از تخمین های اولیه ی آنها است.

ترجمه: آذین کریم زاد انزابی/ دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی
عمران- کارشناس مسائل تغییر اقلیم/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.