بیگ بنگ: یک تمدن پیشرفته چگونه به ترک جهان در حال مرگ می اندیشد؟ چنین تمدنی ناچار باید بر مجموعه ای از موانع بزرگ غلبه کند.

wormhole

قدم اول: ایجاد و آزمایش یک نظریه برای همه چیز

به گزارش بیگ بنگ، اولین مانع برای تمدنی که در آرزوی ترک جهان است، تکمیل یک نظریه برای همه چیز است. چنین نظریه ای باید روشی را برای محاسبه مطمئن تصحیحات کوانتومی معادلات اینشتین در اختیار داشته باشد وگرنه هیچ کدام قابل استفاده نخواهند بود. خوشبختانه بدلیل سرعت بسیار بالای پیشرفت نظریه M و اینکه برخی از بهترین مغزها بر روی آن متمرکز شده اند، احتمالا در طول چند دهه یا حتی کمتر به این واقعیت پی خواهیم برد که آیا این نظری واقعا نظریه ای برای همه چیز است یا برای هیچ جیز. هرگاه یک نظریه گرانش کوانتومی یافت شود، باید نتایج آن را با استفاده از فناوری پیشرفته مورد بررسی قرار دهیم. مثلا با ساخت اتم شکن های عظیم به همراه آشکارسازهای امواج گرانشی، صحت آن را مورد تایید قرار داده، آنگاه می توانیم به برخی از سوالات مهم در ارتباط با معادلات اینشتین و کرمچاله ها، پاسخ دهیم.
1) آیا کرمچاله ها پایدار هستند؟
در مواجه با یک کرمچاله، مشکل اینجاست که حضور شما، پایداری آن را بر هم می زند. به این ترتیب ممکن است، قبل از عبور از درون یک پل اینشتین- روزن ، کرمچاله فرو بپاشد. محاسبات مربوط به پایداری باید در پرتو تصحیحات کوانتومی مجددا مورد بازبینی قرار گیرند، که ممکن است خود منجر به تغییر کلی محاسبات شوند.
2) آیا واگرایی هایی نیز وجود دارند؟
اگر از درون دو کرمچاله گذرپذیر که دو دوره زمانی را به هم متصل می کند عبور کنیم، ممکن است انباشتگی تابش اطراف ورودی کرمچاله نامحدود شود که می تواند فاجعه بار باشد. ( به این دلیل که تابش می تواند با عبور از درون یک کمرچاله در زمان به عقب بازگردد و پس از گذشت سال های زیادی بازگشته تا بار دیگر وارد کرمچاله شود. این فرایند می تواند به تعداد نامحدودی تکرار شود و بنابراین باعث انباشتگی نامحدود تابش شود. راه حل این مشکل می تواند اینگونه باشد که اگر نظریه جهان های متعدد بر قرار باشد، آنگاه هر بار که تابش از درون کرمچاله عبور کند جهان، خود به دو جهان منشعب شده و دیگر انباشتگی نامحدود تابش اتفاق نخواهد افتاد. برای پاسخ به چنین سوال ظریفی به نظریه همه چیز نیاز داریم.)
3) آیا می توان مقادیر زیادی انرژی منفی یافت؟
انرژی منفی که از عوامل کلیدی در ایجاد و پایدارسازی کرمچاله ها محسوب می شود، در حقیقت در مقادیر بسیار کوچکی وجود دارد. آیا بالاخره خواهیم توانست برای باز کردن و پایدار نگاه داشتن یک کرمچاله به اندازه کافی انرژی منفی جمع آوری کنیم؟ با فرض اینکه بالاخره روزی به این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد، می توان گفت که یک تمدن پیشرفته احتمالا به اینکه چگونه می تواند جهان را ترک کند بطور جدی خواهد اندیشید. در قسمت بعدی قدم دوم: “یافتن کرمچاله ها و سفیدچاله هایی که بطور طبیعی رخ می دهند” را ارزیابی می کنیم.

ادامه دارد »»»

به قلم میچیو کاکو – جهان های موازی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.