بیگ بنگ: موجودات هوشمندی که با سرد شدن تدریجی جهان مواجه هستند، ممکن است لازم باشد بسیار آهسته تر فکر کرده و برای مدت زمان های طولانی به حالت خواب ( شبیه خواب زمستانی) فرو روند. فرایند کاهش سرعت تفکر می تواند برای تریلیون ها تریلیون سال ادامه داشته باشد؛ مدت زمان کافی برای رخ دادن رویدادهای کوانتومی.

wormhole

قدم دهم: انتظار برای گذار کوانتومی

به طور معمول، ما ایجاد جهان های حبابی و گذار به دیگر جهان های کوانتومی را نمی بینیم، زیرا این رویدادها خیلی به ندرت رخ می دهند. با این حال ممکن است موجودات هوشمند ِ فوق پیشرفته ای چنان آهسته فکر کنند که رخداد این رویدادهای کوانتومی برایشان نسبتا معمولی و پیش پا افتاده شود. از نظر ذهنی احتمالا زمان برای آنها کاملا معمولی می گذرد. اما مقیاس زمانی حقیقی چنان طولانی خواهد بود که رویدادهای کوانتومی به وقایعی معمول تبدیل می شود.

در این صورت چنین موجوداتی ناچارند صبر کنند تا با پیدا شدن یک کرمچاله یا یک گذار کوانتومی به جهان دیگری بگریزند. اگرچه از نظر چنین موجوداتی ممکن است رخ دادن گذارهای کوانتومی بسیار معمولی باشد، اما مشکل اینجاست که این تحولات کوانتومی کاملا غیر قابل پیش بینی هستند. چون دقیقا نمی دانیم دروازه عبور چه زمانی باز می شود یا اینکه به کجا منتهی می شود، انتقال به جهان دیگر بسیار مشکل خواهد بود. این موجودات احتمالا باید به محض باز شدن یک کرمچاله از فرصت استفاده کرده و قبل از اینکه فرصت بررسی کامل ویژگی های آن را پیدا کنند، برای فرار به جهان دیگر اقدام نمایند. در قسمت پایانی، قدم یازدهم: امید آخر را بررسی می کنیم.

ادامه دارد »»»

به قلم میچیو کاکو – جهان های موازی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.