بیگ بنگ: در کرانه عظیم گیتی زمین کجا واقع شده و چشم انسان تا کجای جهان را می‌تواند کشف کند؟ دانشمندان می‌گویند که هستی بیش از 13.8 میلیارد سال عمر دارد. در سناريوي جهان تورمي ، در اولين يك تريليون تريليونيم ثانيه، نيروي ضد گرانش مرموزي باعث گسترش و انبساط جهان شده است.

بسيار سريعتر از آنچه در ابتدا تصور مي شد، مدت زمان اين تورم به طور غير قابل تصوري آني و انفجاري بوده است، به طوري كه در اين مدت جهان بسيار سريعتر از سرعت نور انبساط يافته است. ( اين موضوع نقض گفته اينشتين نيست كه هيچ چيز نمي تواند سريعتر از نور حركت كند، زيرا اين فضاي خالي است كه انبساط مي يابد. تنها براي اجرام مادي است كه سد سرعت نور نمي تواند شكسته شود. ) جهان در كسري از ثانيه با ضريب غير قابل تصوري برابر 10 به توان 50 ، انبساط يافته است.

Estructura-del-universo
در مدل های کوانتومی به علت افت و خیزهای میدان گرانشی ناپایدار، باعث می شود گذاری خود به خود به عالم در حال انبساط و ماده رخ دهد. ممکن است فکر کنید خلق ماده و انبساط آن به مقداری انرژی نیاز دارد و بنابراین اگر ماده از « فضای خالی » به وجود آمده باشد؛ پایستگی انرژی که یکی از اصول مسلم فیزیک است، بر هم خواهد خورد.

در حقیقت این همان سوالی است که ذهن فلاسفه را به خود مشغول کرده بود: چگونه از هیچ، می تواند چیزی به وجود آید؟ در واقع ، در فرایند هیچ؛ نقض پایستگی انرژی وجود ندارد. به یاد بیاورید که میدان گرانشی دارای انرژی منفی است. ( حالتی مقید به پروتون در حالتی با انرژی منفی وجود دارد؛ هر نیروی جاذبه ای چنین خصوصیتی دارد و نیروی گرانشی همیشه جاذبه ای است.) بنابراین می توان به موقعیتی رسید که انرژی گرانشی منفی با انرژی مثبت ماده ( و انبساط )در تعادل باشد که در نتیجه انرژی کل صفر می شود. معادلات کیهان شناسی کوانتومی نشان می دهند که عالم به علت افت و خیزهای کوانتومی بطور خود به خودی از خلا به وجود آمده است.

big_bang

البته بسیار پر اشتباه است اگر فکر کنیم همه آنچه لازم است بدانیم، را می دانیم. در خوشبینانه ترین وضع ، باید گفت که کیهان شناسی کوانتومی دوران نوزادی اش را سپری می کند. نقاط ضعف این نظریه ها باید تقویت شوند و جاهای خالی بسیار احتیاج به پر شدن دارند. با این همه، ترکیب نسبیت عام و کوانتوم- دو دستاورد بزرگ قرن بیستم به نظر می رسد ما را به دیدگاهی زیباتر و غنی تر از عالم رهمنون می سازد.

مطلب مرتبط :

جهانی برخاسته از هیچ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام یه سوال داشتم من دانش اموز رشته ی ریاضی و فیزیک سال سوم دبیرستان هستم و علاقه ی زیادی به هندسه و فیزیک دارم : خواهشا برای تابستان چند کتاب در این مورد موضوعات برای دانستن بیشتر به من معرفی کنید

  2. مرحبا بر نقاش چیره دست گیتی …
    قربون خدا برم . ما هرچیم بگیم همه ی اینا از هیچ بوده بازم نمیشه مطمئن بود … همین که انسانه انقدر مشغول تفکر و کشف اسرار گیتی هستن خودش بزرگترین عبادته …
    فکرشو بکنید یه روز معلوم شه جهان ما که انقدر عظیم میدونیمش کوچکترین بخش از عالم دیگه ایه ! یا مثلا معلوم شه ماها داریم تو سلول یه موجود دیگه سیر میکنیم با تمام این عظمت 😀
    کسی چه میدونه . اگه ما به اندازه ی یه اتم کوچیک بودیم درک دیگه ای از جها داشتیم شاید :p

  3. سلام

    ممنون از سایته خوبتون

    فق یه سوال داشدم پایینه عکسه اولی خط 7 نوشده

    نیروی گرانشی مثبت است خطه بَدیش نوشده که منفیه

    آخرش مثبت یا منفی

    ممنون