بیگ بنگ: آلن تورینگ، این انسان دور اندیش عصر نو، دانشمندی که نامش با کامپیوتر پیوندی ناگسستنی یافته، در واقع بیشتر از هر چیز ریاضیدانی برجسته بود. در واقع، این در پاسخ به قضیه ناتمامیت ریاضیاتی پیشنهادی کورت گودل بود که تورینگ کامپیوتری فرضی را به منظور کمک به انجام محاسبات مورد نیاز اختراع کرد. او در سال 1937 مقاله ای را با عنوان درباره ی اعداد و محاسبه پذیر منتشر کرد که به اندازه ی هر رویداد منحصر به فردی دیگری می تواند آغاز عصر جدید کامپیوتر تلقی شود.

alan-turing-first-compute-450892ماشین تورینگ

این مقاله به اختصار طرحی از آنچه را شرح می دهد که به آن ماشین تورینگ می گویند و آن کامپیوتری بود که شالوده اش در قلب کامپیوترهای دیجیتال بعدی قرار دارد. این موضوع به تمام جنبه های کامپیوترهای ابتدایی تا مدرن، همچون توانایی خواندن، نوشتن و پاک کردن داده ها، حافظه ای برای ذخیره سازی داده ها، یک واحد پردازش مرکزی و به معنای یک برنامه به واسطه مجموعه ای از دستور العمل های ریاضیاتی ساخته شده،شکل داد. این وسیله به شکلی که توصیف شده بود هرگز ساخته نشد ولی عملا به شکلی پیشرفته و اصلاح شده از دهه ی 1950 به تولید انبوه رسید.

شکستن رمز(رمزگشایی)

در خلال جنگ جهانی دوم توانایی های تورینگ در حل کردن الگوریتم هایی که در پس رمز های معمایی آلمان قرار داشت، تغییر جهت داد. ماشین یاد شده یک رمز ماشینی بود که از طریق تمامی شاخه های نیروهای مسلح آلمان ولی به شکل بخصوص پیچیده ای توسط نیروی دریایی به کار گرفته می شد.فقط وقتی این رمز شکسته شد و سرانجام متفقین توانستند حرکت زیر دریایی های آلمان را ردیابی کنند، در جنگ اقیانوس اطلس به پیروزی رسیدند. تورینگ که روی کامپیوتر ابتدایی بنام بمب کار می کرد، با گشودن این رمز حیاتی، عملا به یمن دستور العمل ها رهگیر، جان هزاران تن از دریانوردان متفقین را نجات داد. آنان اکنون می توانستند مسیر کشتی های خود را از زیردریایی های آلمانی دور کنند.

alan-turingنظریه در عمل

پس از جنگ تورینگ از ریاضیات نظری روی گرداند و مهارت های خود را جهت استفاده در آغاز صنعت کامپیوتر قرارداد. او سمتی را در آزمایشگاه فیزیک ملی پذیرفت و در ساخت موتور کامپیوتر خودکار درگیر شد. در زمان کوتاهی پس از آن در سال 1948 بر روی ماشین رقمی خودکار منچستر در دانشگاه منچستر سپس کامپیوتری با بزرگترین حافظه در جهان به کار پرداخت. او به همان اندازه که در ساخت فیزیکی ماشین ها طی این مرحله درگیر بود. در ضمن دانش علم ریاضیات خود را نیز در تولید زبان های برنامه نویسی ابتدایی به کار برد.

آزمایش تورینگ

تورینگ شکی نداشت که کامپیوترها نه تنها نقش فزاینده ای در زندگی نسل های بعدی ایفا خواهد کرد بلکه متقاعد شده بود که آنها ترجیجا به سطحی از مهارت خواهند رسید که می توانند همانند انسان ها فکر کنند. برای اندازه گیری زمانی که در آینده این امر در اختیار قرار می گیرد، او آزمایشی را که در مقاله سال 1950 با عنوان دستگاه محاسبه و نبوغ مختصرا شرح داده بود اختراع کرد. این مقاله آنچه را که به عنوان آزمایش تورینگ شناخته شد را پیشنهاد کرد، که به وسیله آن یک متصدی کامپیوتر از راه دور مجبور به پرسیدن سوالاتی از هر دو انسان و کامپیوتر هوشمند بود. اگر این اپراتور نمی توانست پاسخ های انسان زنده و این ماشین را تشخیص دهد، سپس کامپیوتر این آزمایش را پشت سر گذاشته بود. تورینگ معتقد بود که تا سال 2000 این مرحله فرا میرسد، که احتمالا تخمینی زود هنگام بود که امروزه نسبت به 50 سال قبل مواجه شدن با آن ساده تر است. این آزمایش به نقش بازی کردن در مناظراتی راجع به هوش مصنوعی ادامه می دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: 100 دانشمندی که جهان را تغییردادند/جان بالچین

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. اسم ماشین که رمز های نازی ها را شکست ماشین تورینگ نبود، اسم اون ماشین بامب یا bomb بود که توسط یک گروه از ریاضی دانان به سرکردگی آلن تورینگ ساخته شده بود ماشین تورینگ هیچ گاه ساخته نشده یه چیز فرضی هست