بیگ بنگ: بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، درمان مکرر با استفاده از آنتی‌ بیوتیک نه تنها سبب افزایش مقاومت باکتری‌ها با داروها شده، بلکه به رشد بیشتر آنها کمک می‌کند. بر اساس این تحقیقات تشخیص آنتی بیوتیک مناسب برای هر بیمار به دلیل تاثیر آن در تحریک رشد باکتری‌ها، بسیار مهم است.

به گزارش بیگ بنگ، محققان در یک دوره‌ی 4 روزه، باکتری اشریشیا کلی را هر هشت ساعت یکبار در معرض درمان با آنتی بیوتیک قرار دادند. محققان در طول این دوره مشاهده کردند مقاومت باکتری‌ها با هر بار درمان افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث درد شدید معده، اسهال و نارسایی کلیه در انسان شود. مقاوم شدن باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود اما آنچه باعث شگفت‌زده‌گی محققان شد این بود که باکتری‌های اشریشیا کلی در حالت جهش یافته نسبت به قبل از درمان با آنتی بیوتیک با سرعت بیشتری تکثیر شده و جمعیتی سه برابر بزرگتر از قبل پدید آوردند.

بر اساس یافته‌ها این موضوع فقط در باکتری‌هایی مشاهده شد که در معرض آنتی‌بیوتیک قرار گرفته بودند. همچنین پس از قطع درمان با آنتی بیوتیک تغییرات فرگشتی صورت گرفته قابل بازگشت نبودند و باکتری‌ها توانایی جدید خود را حفظ کردند. رابرت بیردمور، استاد دانشگاه اکستر در بریتانیا که نویسنده‌ی ارشد این مقاله است می‌گوید:« بر اساس نتایج این تحقیقات ممکن است باکتری‌های اشریشیا کلی جهش‌یافته و مقاوم به آنتی‌بیوتیک فوایدی داشته باشند.»

اینها دو نوع باکتری اشرشیا کلی آزماشگاهی هستند که در پلیت آگار آغشته شده اند. باکتری های سبز رنگ در برابر دارو مقاوم هستند ولی باکتری های آبی چنین مقاومتی ندارند.

او اضافه کرد:«گاهی گفته می‌شود فرگشت داروینی کند است اما این واقعیت ندارد. مخصوصا زمانی که باکتری‌ها در معرض آنتی بیوتیک قرار می‌گیرند. باکتری‌ها توانایی خارق‌العاده‌ای برای بازچینی دی ان ای خود دارند و به این شیوه می‌توانند در عرض چند روزاز تاثیرگذاری داروها جلوگیری کنند.» محققان به عنوان قستمی از مطالعات بررسی تغییرات دی ان ای باکتری‌ها بر اثر آنتی‌بیوتیک، تاثیرات آنتی بیوتیک داکسی سایکلین را بر روی باکتری اشریشیا کلی آزمایش کردند.

مارک هیولت که او نیز از دانشگاه اکستر است، می‌گوید:« برخی می‌گویند فرگشت ِ مقاومت دارویی در حالتی که دوز دارو بالاست رخ نمی‌دهد اما مقاله‌ی ما نشان می‌دهد که این اتفاق رخ می‌دهد و باکتری‌ها به شیوه‌ای قادر به تغییر هستند که در پروسه‌ی درمان انواع خاصی از عفونت‌ها سودمند نیست. این یافته‌ها بدان معناست که استفاده از آنتی بیوتیک مناسب بر روی بیماران برای جلوگیری از رخ دادن تطبیق‌هایی که توضیح داده شد بسیار مهم است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ