بیگ بنگ: مقامات ناسا اعلام کردند با اینکه تنها نیمی از سال 2016 سپری شده، این سال هم اکنون رکورد گرم ترین سال را دارا بوده و رکورد های جدیدی برای شش ماهه های اول سال ها از ژانویه تا ژوئن بر جای گذاشته است.

2016tobehottبه گزارش بیگ بنگ، ناسا برای اولین بار آنالیز آب و هوای نیمسال را منتشر کرد. مقامات آژانس اظهار داشتند چون میانگین های دما امسال از داده های ثبت شده ی قبلی بسیار فراتر بوده اند به این کار اقدام نموده اند. داده های ناسا نشان می دهند هر ماه از سال 2016 در سراسر جهان، گرم ترین ماه متوالی در میان دماهای مدرن ثبت شده از سال 1880 بوده اند.

ناسا می گوید این رویه نشان می دهد سال 2016 از سال 2015 که گرمترین سال بوده، پیشی گرفته است. گاوین اشمیت مدیر موسسه ی مطالعات فضایی گودارد ناسا در نیویورک می گوید گرمای 2016 در واقع مربوط به آب است ( باز هم دماهای رکورد شکن در نیمه اوّل 2016) بر طبق محاسبات اشمیت، سال 2016 به احتمال 99 درصد بطور متوسط گرمتر از سال 2015 باشد.

اعداد

تاکنون متوسط دمای امسال سیاره 1.3 درجه سانتیگراد گرمتر از اواخر قرن 19 بوده است. در سال 2009، مذاکره کنندگان آب و هوای جهان در اجلاس کپنهاگ به توافق رسیدند دمای زمین در این قرن بیش از 2 درجه ی سانتیگراد افزایش نیابد. این میزان افزایش دما به امید جلوگیری از آثار زیان بار تغییر آب و هوا مقرر گردید.

این افزایش ها در دما به دلیل ال نینوی قدرتمند سال گذشته به وقوع پیوسته اند، اما به عقیده ی اشمیت افزایش مستمر دما ناشی از آثار گازهای گل خانه ای میباشد. هر چند آثار ال نینو تا سال 2017 از بین رفته و میزان دما نسبت به امسال مقداری پایین می آید به نظر اشمیت سال 2017 بطور متوسط 1 درجه سانتی گراد بیش از متوسط دمای دوره ی ماقبل صنعتی خواهد بود.

هر یک از ماه های نیمه اول سال 2016 رکورد گرمترین ماه های متوالی جهان را بر جای گذاشته است. این دماهای رکوردشکن بر قطب شمال که بیش از یک دهه شاهد نازک شدن و ذوب شدن یخ ها بوده تاثیر داشته است. طبق اعلام ناسا،  5 ماه از شش ماهه اول سال 2016 رکورد پایین ترین سطح گستره ی یخ های قطبی( بخش یوشیده از یخ اقیانوس) در چند ماه متوالی را داشته اند. تا اواخر سپتامبر، که رکوردگیری ماهواره ای آغاز می شود، یخ های قطبی به پایین ترین مقدار خود رسیده اند.

نقشه ی گرمترین ماه های سال 2016 توسط ناسا

والت مایر، یکی از دانشمندان مطالعه ی یخ های دریا در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا معتقد است کاهش گسترده ی یخ دریا در نیمه اول سال 2016 روندی عادی داشته و با در نظر گرفتن میزان دماهای بالا موضوع حیرت انگیزی نیست. وی می گوید:« سطح یخ بیش از دو ماه زودتر از حد معمول شروع به ذوب شدن کرده است.» طبق اظهار محققان ناسا در اوج تابستان یخ های قطب شمال اکنون 40 درصد کمتر از میزانی که در اواخر دهه ی 70 و اوایل دهه ی 80 پوشش داده می شد را می پوشاند.

این چه معنی را دارد؟

به عقیده ی اشمیت، دماهای بالای میزان متوسط مداوم، که در این قرن شاهد بوده ایم می تواند بر ورقه های یخ، سطح آب دریاها، اکوسیستم ها و غیره تاثیر داشته باشند. یکی از آثار مشهود گرم شدن اقلیم، سبزی قطب شمال است. چارلز میلر معاونت علمی آزمایشات آسیب شناسی بورئال قطب شمال در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا معتقد است آنجا که در گذشته محدوده ی منجمد توندرا بود، عملاً به اکوسیستم جدیدی تبدیل شده است.

میلر می گوید: ما در ساختار گیاهی به دلیل وجود فصول رشد و نمو گرمتر و زمستان هایی با سردی کُشنده ی کمتر شاهد تغییر مهمی که واقعا طبیعت را تغییر می دهد، بوده ایم. به اعتقاد میلر، دماهای بالا رونده و قطب شمال گرمتر دارای طبعات جهانی هستند. تندبادها و الگوهای آب و هوایی قابل تغییر بوده و پوشش یخ های قطبی در حال کاهش می باشند.

مترجم: محمد مهدی امامی/ سایت علمی بیگ بنگ