بیگ بنگ: دانشمندان ناسا در اقدامی جدید به وسیله یک ابر روبات، قصد دارند قمر مه‌آلود سیاره زحل را بررسی کنند. طبق آخرین اخبار ارسال شده، محققان مرکز پژوهش «ایمز» ناسا در حال طراحی یک ابر روبات تحت نام «روبات توپی» (Super Ball Bot) هستند تا با استفاده از این روبات فوق هوشمند به راز «تیتان» قمر زحل پی ببرند.

article-2529989-1A4F191600000578-222_634x356

«ویتاس سان اسپیرال» و «آدریان آگوگینو» از کارشناسان ناسا در این باره خطاب به خبرنگاران گفتند: ابر روبات توپی ساختاری کروی دارد و بدون چرخ قادر است در سطح سیارات و اقمار فرود آید. کابل‌های کوچک و متصل به هم، امکان حرکت سریع را برای این روبات توپی شکل میسر کرده‌است.

ناسا، رباتهای دارای این ویژگی را به عنوان ساختارهای کششی متضاد فاقد اتصالات محکم خوانده که در عوض بطور منحصر به فردی قوی، سبک و قابل گسترش هستند. هیچ نوع گسیختگی در یک ربات دارای یکپارچگی کششی وجود نداشته و هیچ محور یا لولایی نیاز به تقویت ندارد؛ در عوض، نیروی یک ضربه در مناطق متعدد ربات پخش می‌شود. کنترل این ساختارهای غیرعادی بطور سنتی بسیار مشکل است از این رو محققان در حال انجام آزمایشاتی برای کنترل آنها با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین و کنترلهای الهام‌گرفته از علوم اعصاب موسوم به «ژنراتورهای الکوی مرکزی» هستند. از این طراحی می‌توان برای ماموریتی احتمالی بر روی «تیتان»، قمر زحل استفاده کرد. از آنجایی که ربات به شکلهای کوچکتر تقسیم می‌شود، دانشمندان می‌توانند چند واحد را در یک فضاپیما قرار داده و سطح این قمر را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

article-2529989-1A4F190E00000578-586_634x452محققان ناسا پس از پرتاب کاوشگر «کنجکاوی» جدید‌ترین پیشرفت‌های خود را در علوم نجوم و طراحی روبات‌ها به معرض نمایش گذاشته‌اند. دانشمندان بر این باورند این طرح می‌تواند برای اجرای مأموریت‌های احتمالی روی «تیتان»، قمر زحل استفاده شود. ابر روبات توپی قادر است از ارتفاع بیش از 100 کیلومتری بر سطح قمر زحل فرود آید و هیچ آسیبی به آن نرسد. محققان ناسا با آزمایش این روبات بر سطح سیارات و اقمار مختلف قصد دارند اکتشافات جدیدی را به ثبت برسانند.

مطالعه بیشتر در : dailymail , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.