بیگ بنگ: اگر روزی شانس ملاقات دره های مک موردو درای (McMurdo Dry Valleys) را پیدا کنید، چیزهای بسیار عجیب و غریبی خواهید دید؛ دره هایی بی برف که به چشم اندازی یخ زده می رسند، طولانیترین رودخانه تمام قاره بنام اُونیکس، و یک آبشار 5 طبقه بلند از ماده رنگی قرمز رنگ روشن بر یخچالی عظیم خواهید دید.

اسرار آبشار خون در قطب جنوب، فاش می شود
اسرار آبشار خون در قطب جنوب، فاش می شود

به گزارش بیگ بنگ، عواملی که در کنار هم به پدید آمدن این آبشارهای خون انجامیدند، در حدود 5 میلیون سال پیش ظاهر شدند. با بالا آمدن سطح دریاها و آب گرفتن منطقه، دریاچه نمکی زیرزمینی در اینجا تشکیل شد. در طول میلیونها سال این دریاچه با لایه های فراوان یخ و برف پوشانده شد که بشکل کوه یخ عظیمی انباشته شدند که اکنون 400 متر در عمق فرو رفته است.

با جدا افتادن از سایر آبها، نمک این دریاچه 3 برابر بیش از آب سایر دریاهاست که از یخ زدن آن ممانعت می کند، همچنین این دریاچه غنی از آهن است. تلاطم و فعالیت دائمی دریاچه، بستر سنگی آنرا خراشیده و آب آن شدیداً آغشته به مواد فعال معدنی می شود. با گذر آب از میان شکافهای کوه یخ، و تماس آن آب با اکسیژن پس از میلیونها سال، آهن بسرعت زنگ زده و رنگ قرمز خون مانندی ایجاد کرده است. البته بدلیل عدم دسترسی مستقیم دانشمندان به این دریاچه زیر زمینی، مطالعه ی دقیق ترکیبات آن ناممکن است، از آنجا که بمحض تماس با هوا واکنش نشان می دهد و تغییر می کند.

نمایی از آبشار خون در قطب جنوب
نمایی از آبشار خون در قطب جنوب

حال “جیل میکوکی” میکروبیولوژیست دانشگاه تنسی ناکسویل راه حلی برای این مسأله یافته است. آیس مول(IceMole) نام باکس فلزی مستطیلی با رویه ی مسی و یک پیچ یخ (ice screw) در یک طرف اش دارد که برخلاف مته های الکتریکی-گرمایی معمول، میتواند بصورت غیر مستقیم به داخل یخ نفوذ کند. گرمای افتراقی در رأس آن باعث تغییر جهت حرکت می شود و بنابراین می توان آن را در هر جهتی هدایت کرد.

به کمک این دستگاه “میکوکی” و تیمش توانسته اند اولین نمونه های دریاچه خون را استخراج کنند تا شانس مطالعه میکروبهای شگفت انگیز موجود در آن را – در تاریکی مطلق، نبود اکسیژن و میزان نمکی که هر موجود زنده ای را می کشد – بیایند. میکوکی گفت: “این نمونه ها دریچه ای به جهان زیر یخچال ها می گشاید، در اینجا هیچ حیوان یا درختی وجود ندارد؛ اینجا، قاره ای میکروبی است.”

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منابع: gizmodo , smithsonianmag

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.