بیگ بنگ: دانشمندان شیوه ای جدید ابداع کرده اند که براساس آن می توان حجم وسیعی از اطلاعات را تا یک میلیون سال روی یک مولکول دی ان ای ذخیره کرد.

Molecule-of-DNA-Rexبه گزارش بیگ بنگ، انباره های اطلاعاتی در میان تمامی فناوری های دیجیتالی روز جهان با بیشتری جهش ممکن از نظر حجم و کمترین پیشرفت از نظر سرعت روبرو است. براساس این شیوه می توان یک آرشیو دیجیتال از تمام اطلاعات ممکن را فقط در یک مولکول دی ان ای ذخیره کرد که به لحاظ تئوری، می تواند برای صدها هزار سال بدون از دست دادن اطلاعات، باقی بماند.

رابرت گرس و همکاران وی در موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس (ETH) در زوریخ می گویند: توانسته اند شیوه ای را برای کپسول بندی دی ان ای در شیشه ابداع کنند که به مثابه ایجاد یک شکل فسیلی از ذخیره اطلاعات است. آنها برای حذف هرگونه خطا به هنگام رمز گشایی اطلاعات مکتوب در کد دیجیتالی ژنتیک دی ان ای، از آلگوریتم های ریاضی استفاده کرده اند که در مخابرات امواج رادیویی دور برد کابرد دارد. به گفته این پژوهشگران، آنها توانستند از ابزارهای مهندسی اطلاعات و مواد شیمیایی برای محافظت از اطلاعات دیجیتالی واقعی به شکل یک مولکول دی ان ای استفاده کنند.

DNAدکتر گرس می گوید تیم پژوهشی وی توانسته است 83 کیلو بایت متن را از منشور پزشکی فدرال سوئیس در سال 1291، و همچنین کتاب “متدهای ارشمیدوس” که مربوط به قرن دهم است، را براساس تناوب های 4 بلوک ساختاری شیمیایی (نوکلئوتایدها: A،C،T،G) را به کدهای دیجیتالی دی ان ای تبدیل و ذخیره کنند. دانشمندان معتقدند که استفاده از دی ان ای می تواند انباره سازی اطلاعات را با یک جهش بسیار بزرگ روبرو سازد. براساس تحقیقات به عمل آمده، یک رشته دی ان ای که تنها در زیر میکروسکوپ قابل رویت است می تواند حجم عظیم 300 هزار ترابایت داده را در خود جای دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: independent

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. شاید بتونیم بگیم که بشر به شدت از انقراض ششم موجودات زنده در آینده ترسیده، و از طرف دیگه نگرانه که نتونه تا اون زمان به توانایی سفرهای میان ستاره ای دست پیدا کنه، شاید بشر به دنبال اینه که بتونه اطلاعات خودشو به گونه ای ذخیره سازی کنه تا در صورت انقراض نسل موجودات هوشمند زمینی، به این ترتیب تاریخ گذشته و علوم دریافته در این دوره ها رو ذخیره سازی کنه. تصور کنیم که زمانی بواسطه از بین رفتن میدان مغناطیسی زمین یا افزایش گازهای گل خانه ای و درنتیجه گرمای طاقت فرسای زمین، یا شاید برخورد یک شهاب سنگ و یا … زمین نابود بشه. اون موقع میراث (علوم ما) چگونه به آیندگان منتقل بشه.
    بشر امروز به واسطه تجربه خود از نابودهای بزرگ علمی، نظیر نابودی در زمان حمله مغول ها، به شدت از انقراض می ترسه. بدون شک ما انسان ها باید به دنبال روش هایی برای انتقال میراث خود به موجودات هوشمند میلیون ها سال بعد باشیم.

    1. بالخره انسان به هرجایی میرسه حتی سفر به کهکشان های دیگر اما با سرعت حلزونی بیشرفت خواهد کرد !!
      با توجه به اینکه : یک رشته دی ان ای که تنها در زیر میکروسکوپ قابل رویت است می تواند حجم عظیم ۳۰۰ هزار ترابایت داده را در خود جای دهد فعلا تمام ذخیره سازهای دنیا رو باید در گرو یک رشته
      میکروسکوبی دی ان ای گذاشت !