بیگ بنگ: شواهد جدید نشان می دهد که انتخاب طبیعی در حال ِ زدودن ژن های مضر در انسان میباشد. آری ما مطمئنا هنوز در حال فرگشت میباشیم. ژن های مرتبط به آلزایمر و اعتیاد به نیکوتین  در افرادی که طول عمر بیشتری دارند به مرور کمتر دیده می شود. به این معنی که جدای هوش و خودآگاهی ما، انتخاب طبیعی هنوز در حال شکل دادن گونۀ انسانی است.

به گزارش بیگ بنگ، در یک مطالعه گسترده ژنتیکی با شرکت 170 هزار نفر از سراسر آمریکا و بریتانیا، محققان ژن های خاص یا گروه های ژنی را شناسایی کردند که نشان میدهد که چگونه ژنوم ما از نسلی به نسل دیگر در حال فرگشت است. محققانی از دانشگاه کلمبیا، مرکز ژنوم نیویورک و دانشگاه کمبریج تصمیم گرفتند که تناسب فرگشتی انسان را مستقیما اندازه گیری کنند، هدفی که مشخصا جاه طلبانه است. مشاهده آرام تغیر شکل و اندازه انسان در طول زمان های طولانی کار آسانی است. در بازه های کوتاه تر زمانی نیز ما موفق بودیم که چگونگی رفت آمد ژن ها مختلف و کمک آنها به انطباق ما با محیط را بررسی کنیم.

به عنوان مثال تغیرات رژیم غذایی انسان در 20 هزار سال گذشته به ما امکان هضمِ قند لاکتوز را داده است. حدود 10 هزار سال قبل تغیری در ژن HERC2 اولین مورد چشمان آبی را به وجود آورد، خصلتی که اکنون در بعضی نقاط جهان شیوع پیدا کرده است. در گذشتۀ نه چندان دورنیز نقل مکان ما به شهرها باعث شده تا بیماری های ناتوان کننده ای نظیر سل یا جذام توسط ژن های خاصی کاهش یافته است.

دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم انسان دیگر تحت تاثیر انتخاب طبیعی قرار ندارد. در حقیقت تحقیقات نشان می دهد که فرگشت هوموساپینس ها(انسان های خردمند) نه تنها ادامه دارد بلکه شتاب بیشتری گرفته است. برای اینکه درک بهتری از فرگشت و تغیرات ژنتیکی انسان داشته باشیم، دانشمندان شبکۀ گسترده ای از افراد را مورد بررسی قرار دادند تا ژن های مرتبط با افزایش طول عمر را بررسی کنند. تیم تحقیقاتی برای بررسی خود، داده های 57696 فرد از مطالعات اپیدمیولوژی سلامت بزرگسالان را با داده های 117648 نفر از بانک زیستی بریتانیا جمع کرد. به گفته جوزف پیکرول محقق: «نشان ها نامحسوس بودند ولی ما شواهدی به دست آوردیم که نشان می دهد انتخاب طبیعی در انسان های مدرن نیز در حال عمل است.»

به عنوان مثال ژن CHRNA3 که مسئول ایجاد یک پروتئین انتقال دهندۀ نورونی است که نیکوتین دریافت می کند، به وسیلۀ انتخاب طبیعی در حال کاهش در مردان میانسال است.  این به این معناست که اعتیاد به نیکوتین به آرامی در حال حذف شدن از جمعیت جهانی است. یک مثال دیگر کاهش ژن ApoE ε4 است که یک نوع پروتئین حامل کلسترول را می سازد. داشتن این ژن احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داد که این حضور این ژن در زنان بالای 70 سال در حال کاهش است. محققان بر این باورند که انواع مختلف بیشتری از این ژن ها ممکن است در طول زمان در افراد حذف شده باشد.

علاوه بر این جهش ها محققان ژن های های دیگری که با طول عمر کوتاه تری مرتبط بود را شناسایی کردند. ژن هایی که روی  کلسترول LDL بالا، افزایش وزن، بیماری های قلبی و حتی آسم اثر گذارند. ژن هایی که باعث بلوغ دیررس و فرزندآوری کمتر می شوند که ممکن است به ریسک بالاتر دیابت منجر شود نیز در حال کاهش هستند.

اینکه با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانیم آینده فرگشت انسان را پیش بینی کنیم کار سختی است. چرا که فرگشت ما بسیار وابسته به محیط و داروهایی است که مصرف میکنیم و محیط مداوم در حال تغیر است. ویژگی ژنتیکی که اکنون به افزایش طول عمر ما کمک می کند، ممکن است در چند نسل دیگر یا حتی در جمعیت مدرن دیگری هیچ نوع برتری برای انسان نداشته باشد. وقتی که پای انتخاب طبیعی در میان باشد، ما هنوز با کنترل کامل روی آینده ژنتیکی خود فاصله ی زیادی داریم. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ PLOS Biology منتشر شده است.

ترجمه: فرهاد نامجو(دانشجوی کارشناسی مترجمی باهنر کرمان)

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.