بیگ بنگ: آکادمی ملی علوم آمریکا اعضای جدید خود را معرفی کرده که در میان آنها نام دکتر مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا به چشم می‌خورد.

43119006-B250-4D56-9360-D59CC7B1D16C_w640_r1_sخبر انتخاب خانم میرزاخانی در آکادمی ملی علوم آمریکا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت در رسانه‌های فارسی‌زبان بازتاب پیدا کرده در حالی که اعضای جدید این آکادمی در حقیقت ۱۱ روز قبل انتخاب شده‌اند. وبسایت رسمی آکادمی ملی علوم آمریکا روز ۱۴ اردیبهشت نام ۸۴ عضو جدید و ۲۱ عضو وابسته خارجی این آکادمی را منتشر کرده است که مریم میرزاخانی جزو گروه اول است.

خانم میرزاخانی شهروند آمریکا محسوب می‌شود، اما اعضای وابسته خارجی آکادمی ملی علوم آمریکا شهروندان کشورهایی غیر از آمریکا هستند که در این آکادمی حق رأی ندارند. گزارش این وب‌سایت می‌گوید که با احتساب این انتخابات جدید شمار اعضای آکادمی ملی علوم آمریکا به ۲۲۹۱ نفر و شمار اعضای وابسته خارجی آن نیز به ۴۶۵ نفر می‌رسد. این اعضا به عنوان مشاور ملی در علوم، مهندسی و پزشکی شناخته می‌شوند. اعضای سابق این آکادمی دانشمندانی از جمله آلبرت اینشتین، توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل و.. هستند.

20978مریم میرزاخانی نخستین زنی است که تاکنون توانسته جایزه بین‌المللی فیلدز را از آن خود کند، جایزه‌ای که نوبل ریاضیات خوانده می‌شود. این جایزه تابستان ۱۳۹۳ به خانم میرزاخانی اعطا شد که دلیل آن دستاوردهای این ریاضی‌دان در زمینه هندسه ریمانی و فضاهای مدولی آن بوده است. و اکنون نیز آکادمی ملی علوم آمریکا با انتخاب وی به عنوان یکی از اعضای خود بر ارزشمندی دستاوردهای این ریاضی‌دان صحه می‌گذارد. عضویت در این آکادمی یکی از عالی‌ترین افتخارات برای دانشمندان در ایالات متحده به شمار می‌رود.

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی حائز نمره کامل شد. وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. دکتر میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز دریافت کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: mathematics.stanford.edu , nasonline.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

11 دیدگاه

  1. ایشون برای همیشه رفتند. ایشون دوستان و دعواهای شهروند کجا بودن تنها دغدغه ما نسبت بهش بود…

  2. واقعا فقط ميشه گفت آفرين به اين نبوغ و آفرين به آمريكا
    اين بنده خدا اگه الان تو ايران بود …….
    ديگه خودتون تصور كنيد زندگيشو

    1. چی میشد؟!!!
      استاد برتری در دانشگاه شریف می شدند …. مثل دکتر گلشنی و یا کمتر از ایشون…
      بله عضو اکادمی امریکا نمی شد چون ایران بود.

  3. درود بر ایرانی.ایشون در ایران پرورش پیدا کردن. جامعه امریکا داره از ثمره ایران استفاده میکنه