بیگ بنگ: زمین شناسان از دانشگاه توکوهو، ژاپن، دانشکدۀ امهرست و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، ایالات متحدۀ آمریکا ادعا می کنند که علت انقراض انبوهِ پایان اردویسین (اولین انقراض انبوه از میان پنج انقراضِ شناخته شده در جهان) را کشف کرده اند.

به گزارش بیگ بنگ، در تاریخچۀ زمین پنج انقراض بزرگ رخ داده است: انقراض پایان اردویسین (440-450 میلیون سال پیش)، انقراض دونین پسین (360-375 میلیون سال پیش)، انقراض پایان پرمین (252 میلیون سال پیش)، انقراض پایان تریاس (201.3 میلیون سال پیش) و انقراض پایان کرتاسه (66 میلیون سال پیش). علت سومین و چهارمین انقراض فعالیت آتشفشانی بوده، درحالیکه برخورد شهاب سنگ منجر به پنجمین انقراض شده است. اما علت اولین و دومین انقراض انبوه تاکنون مشخص نشده است.

دکتر دیوید اس جونز از دانشکدۀ امهرست، استاد کونیو کایهو از دانشگاه توهوکو و نویسندگان همکار علل احتمالیِ انقراض پایان اردویسین را بررسی کردند. محققان توضیح دادند: «اولین انقراض انبوه در پایان اردویسین رخ داد. این سن بین انشعاب اردویسین و هجوم حیوانات و گیاهان فراوان بر روی زمین بوده است. حیوانات در دورۀ اردویسین-سیلورین شامل حیوانات دریایی بودند، مثل مرجان ها، تریلوبیت ها، عقرب های دریایی، راستشاخچه ها، براکیوپودها، گراپتولیت ها، زنبق های دریایی و ماهی های بدون فک. تقریبأ 80% از این گونه ها در پایان اردویسین ناپدید شدند.»

دانشمندان نمونه های سنگ های رسوبی را از محل جمع آوری کردند – در ونگجیاوای در جنوب چین و در محدودۀ نظارتی نوادا در ایالات متحده – و آنها را از لحاظ داشتن ِ جیوه(Hg) تجزیه و تحلیل کردند. محققان گفتند: «دریافتیم که در هر دو منطقه، نمونه های سنگ غنی از جیوه و مقارن با انقراض انبوه اردویسین وجود داشت. معتقدیم که این انقراض محصول فوران های آتشفشانی بزرگ است زیرا جیوه به طور تعجب آوری در مناطق آتشفشانی آذرین بزرگ این مناطق مشاهده شده است.»

«فوران های آتشفشانی عظیم می توانند ذرات معلق سولفات را در استراتوسفر ایجاد کنند. ذرات معلق سولفات در واقع ذراتی قدرتمند و انعکاس دهندۀ نور هستند و باعث سرمای جهانی می شوند. بر این باوریم که این تغییر سریع آب و هوا به دلیل از بین رفتن موجودات دریایی بوده است.» جزئیات این تحقیق اخیرأ در مجلۀ زمین شناسی منتشر شده است.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ