بیگ بنگ:  در بیانیه‌ای که از سوی کمیته “لقاح و رویان‌شناسی انسان” در بریتانیا منتشر شد، با تایید خبر اعلام شد که دکتر کتی نیاکان، متخصص در سلول‌های بنیادین، مجوزی به دست آورد تا در تحقیقات آزمایشگاهی خود، ژنتیک جنین را اصلاح کند و تغییر دهد، این دکتر امیدوار است با تحقیقات خود از میزان سقط‌ جنین ناخواسته جلوگیری کند.

shutterstock_247537282دکتر کتی نیاکان اعلام کرده است جنینی که با لقاح مصنوعی و دست‌کاری ژنتیکی شکل خواهد گرفت، تبدیل به نوزاد نخواهد شد. بنا به قوانین این کمیته، جنین‌هایی که با دست‌کاری ژنتیکی شکل می‌گیرند باید ظرف ۱۴ روز از بین برده شوند و تنها می‌توان به قصد پیشبرد تحقیقات پزشکی چنین جنینی را به شکل موقت به وجود آورد. این محقق اعلام کرد جنین‌هایی که برای انجام اصلاح ژنتیکی استفاده می‌شوند، از لقاح مصنوعی والدینی شکل گرفته است که قبول کردند برای انجام تحقیقات پزشکی از تخمک و اسپرم آن‌ها استفاده شود.

پروژه‌ی تحقیقاتی به سرپرستی دکتر نیاکان، امیدوار است که با اعمال تغییرات ژنتیکی بر روی جنین بتواند به پیشرفت‌های تازه‌ای برای حل مشکل ناباروری زوج‌ها دست پیدا کند و از میزان سقط جنین ناخواسته در نخستین ماه‌های بارداری بکاهد. در محافل علمی و پزشکی و نهادهای تصمیم‌گیرنده در بریتانیا، ماه‌ها بر سر موافقت با اصلاح ژنتیکی بحث و جدل جریان داشت. این پژوهش حساس با پرسش‌ها و ابهام‌های بسیاری از نظر موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای‌ همراه بوده است.

0,,18406771_303,00بسیاری از نهادهای علمی نیز دست‌کاری در ژنتیک جنین را “عبور از خط قرمزها” در علم می‌دانند و با آن موافق نیستند. “انستیتوی ملی بهداشت” در آمریکا از نهادهای مهمی است که با این امر مخالف است و به هیچ پروژه‌ی تحقیقاتی با قصد اصلاح در ژنتیک بودجه‌ای اختصاص نمی‌دهد. پارلمان بریتانیا در سال گذشته میلادی نیز بعد از مدت‌ها بحث و جدل به طرح جنجالی قانونی شدن لقاح مصنوعی با استفاده از تخمک دو مادر و یک پدر، رای مثبت داد. این شیوه‌ی لقاح آزمایشگاهی کمک خواهد کرد تا برخی بیماری‌های ارثی و ژنتیکی و به‌ویژه بیماری‌های ناشی از “دی‌ان‌ای میتوکندریایی” به جنین منتقل نشود. در تولید مثل انسان، دی‌ان‌ای میتوکندریایی به شکل انحصاری از مادر به جنین ارث می‌رسد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: dw.com , iflscience.com