مي گويند مغز نئاندرتال ها كمي از مغز انسانهاي مدرن بزرگتر بوده يا حجم مغز در انسان بوسكوپ 30 درصد بيشتر از ما بود، اما آيا همه اينها به معناي اين است كه آنها هوش بيشتري داشتند و مغز بزرگتر به معناي هوش بيشتر است؟ مطالعه اي كه اخيرا روي مغز آلبرت اينشتين انجام شده، ممكن است به ما بگويد سرچشمه ي هوش و نبوغ كجاست. نتايج اين مطالعه كه به تازگي در مجله نيچر به چاپ رسيده، نشان مي دهد مغز اينشتين تفاوت هاي ساختاري زيادي با مغز انسانهاي عادي داشته و احتمالا همين تفاوت ها باعث توانايي هاي برجسته او بوده اند. اين تحقيق اخيرا روي تصاويري انجام شده كه توماس هاروي بعد از مرگ اينشتين از روي مغز او تهيه كرده بود. هاروي، آسيب شناس بيمارستان پريستون بود و هنگام كالبد شكافي، مغز اينشتين را خارج و نگهداري كرد، سپس از آن عكس گرفت و در آخر آن را به دقت به 240 قسمت برش داد نتايج آن اسلايداهاي ميكروسكوپي براي مطالعه تهيه كرد.
44605_495785030465519_1387152341_n
نتايج اوليه تحقيقات روي مغز اين فيزيكدان برجسته چندان جالب از آب در نيامد، چون مغز اينشتين حتي از متوسط ابعاد انسانهاي ديگر هم كوچكتر بود و بر اثر افزايش سن دچار زوال شده بود. اما بعدتر در سال 1985 معلوم شد در دو بخش مغز او نسبت سلولهاي غير عصبي به ازاي هر نورون ( سلول عصبي ) به طرز عجيبي بيشتر از بقيه افراد است. هاروي در سال 1990 كشف كرد قسمت بالايي وسط نيمكره مغز اينشتين كه لوب يا لخته آهيانه ناميده مي شود، فاقد يك ساختار شيار مانند رايج در مغز انسانهاي ديگر است. محققان مي گويند احتمالا اين فقدان باعث شده اتصالات عصبي كه وظيفه درك فضايي و محاسبات را بر عهده دارند، بيشتر شوند.
original
به تازگي دين فالك، انسان شناس دانشگاه ايالتي اوهايو و همكارانش 12 عدد از عكسهاي هاروي را از موزه ملي سلامت در ايالا متحده قرض گرفته و آنها را با تصاوير مشابه از 85 نمونه مغز ديگر مقايسه كرده اند. در اين تحقيق ساختارهايي مشخص شدند كه در تحقيقهاي قبلي ناديده مانده بود. مثلا توسعه بيش از حد قشر حسي نيمكره راست مغز احتمالا باعث شده بود اينشتين ويولن نواز خوبي از آب در بيايد. پيچيدگي ها و الگوهاي چين ها در نقاط خاصي از مغز اينشتين مثل قشر جلويي پيشاني، لوب آهيانه و قشر بينايي متفاوت است. ساختار چين ها در قشر پيشاني كه براي تفكر انتزاعي از جنس افكاري شبيه نظريه نسبيت كافي در اختيار مغز به كار مي رود، بسيار پيچيده است و احتمالا اين پيچيدگي فضا و ساختار عصبي كافي در اختيار مغز او قرار داده تا بتواند به طرز غير متعارفي فكر كند.

Read More : http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121115210457.htm

http://www.huffingtonpost.com/2012/11/17/albert-einstein-brain-study-genius_n_2144865.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. از نظر منم همه ی انسان ها یکی هستن باید ارادت قوی باشه مگرنه انیشتین هم از اتم های که ما ازشون به وجود اومدیم به وجود اومده خودتونو دست کم نگیرید☺

  2. هیچ انسانی با انسان دیگر در خلقت متفاوت نیست …. تنها فرقی که انیشتین با انسان های دیگر داشت تلاش و پشتکار او برای فکر کردن بود …… شکلی که مغز انیشتین به خود گرفته حاصل تفکر بسیار زیاد نسبت به انسان های معمولیست .. اگر در اینترنت جستجو کنید میفهمید که مغز انسان بر اثر فعالیت تغییر شکل میدهد .. پس انیشتین هم یک انسان معمولی بوده … اما با اراده ای اهنین

    1. چرا مغزش خیلی تفاوت داشت هرچقدم یه آدم بخواد تلاش بکنه به هر حال نمیتونه مثل انیشتین اون شیار لوب آهنیانه رو نداشته باشه و بخواد همه چیزرو مثل اون تصور بکنه

    2. حرفهای شما هیچ اثباتی ندارد، انسانهای نابغه از بچگی، از دو سه سالگی هم با بقیه کودکان فرق دارند و باهوش تر هستن، توی دو سه سالگی هم پشتکار دارن و بقیه نوزادان ندارن؟

  3. از مطلب جالبتون متشکرم. لطفأ درباره ی سال کبیسه و مبنای تاریخ نویسی (شمسی، قمری، میلادی) مطلب بذارید.یعنی بر چه مبنایی این تاریخ ها رو نوشته اند. سپاسگزارم.