بیگ بنگ: محققان دستگاهی را ساختند که برای ذخیره‌ی انرژی، از یون‌های مایعات بدن انسان استفاده می‌کند. می‌توان از این انرژی برای تامین قدرت دستگاه‌های پزشکی، مانند دستگاه تنظیم‌کننده‌ی ضربان قلب، استفاده کرد.

به گزارش بیگ بنگ، در آینده، دستگاه‌های تنظیم‌کننده‌ی ضربان قلب و سایر ایمپلنت‌های پزشکی، دیگر به باتری نیاز ندارند. برق آنها به وسیله‌ی بدن انسان تامین خواهد شد. تیمی از محققان UCLA و دانشگاه کانکتیکات که اخیرا، به اصطلاح ابرخازن بیولوژیکی قادر به تبدیل یون‌های بدن به انرژی قابل ذخیره را آشکار ساختند، به این امر امید دارند. در حال حاضرباتری دستگاهی مانند دستگاه تنظیم‌کننده‌ی ضربان قلب، باید تعویض شود؛ که این خود نیازمند به عمل جراحی دیگر و همراه با خطراتی است. این ابرخازن با استفاده از یون‌ها یا ذرات باردار مایعات بدن از قبیل اوره یا سرم خون، شارژ می‌شود.

این دستگاه می‌تواند همراه با تمیزکننده انرژی باشد، که انرژی جنبشی بدن را به برق تبدیل می‌کند. این ابرخازن از گرافن و لایه‌ای از پروتئین‌های انسانی اصلاح‌شده ساخته شده و به عنوان الکترودی عمل می‌کند که برق به آن وارد و از آن خارج می شود. ماهر الکادی، محقق فوق دکترای UCLA، گفت: «ترکیب کردن تمیزکننده های انرژی با ابرخازن‌ها می‌تواند چنان قدرت بی‌حد و انتهایی برای دستگاه‌های قابل کاشت مادام‌العمر ارائه دهد که دیگر هیچوقت به تعویض آنها نیازی نباشد.»

پهنای این ابرخازن فقط یک میکرومتر است؛ که اندازه‌ی کوچک، آن را کارآمدتر می‌سازد و باعث می‌شود دستگاه بدون ایجاد آسیب، در بدن حرکت کند. اسلام موسی، دانشجوی ارشد در کانتیکات، گفت: «برخلاف باتری‌هایی که برای ذخیره‌ی انرژی از واکنش‌های شیمیایی که شامل مواد شیمیایی سمّی و الکترولیت‌ها است، استفاده می‌کنند، این طبقه‌ی جدید از ابرخازن‌های بیولوژیکی، با استفاده از یون‌های موجود یا مولکول‌های باردار سرم خون، انرژی را ذخیره می‌کنند». محققان این ابرخازن خود را در مجله‌ی مواد انرژی پیشرفته، به طور مفصل توضیح داده‌اند.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.