بیگ بنگ: الون ماسک موسس میلیاردر شرکتهای تسلا موتورز و اسپیس‌ ایکس اخیرا پروژه جدیدی را با هدف ساخت یک سیستم ماهواره‌ای برای ارائه اینترنت پر سرعت در سراسر سیاره زمین ارائه کرده و هدف نهایی آن را، ارسال اینترنت به فضا عنوان کرده است.

تصویری از الون ماسک موسس شرکت های تسلا موتورز و اسپیس‌ ایکس
تصویری از الون ماسک موسس شرکت های تسلا موتورز و اسپیس‌ ایکس

به گزارش ایسنا، این خبر که در زمان افتتاح دفتر جدید شرکت اسپیس‌ ایکس در سیاتل منتشر شد، برنامه‌های جدید این شرکت را برای ارسال صدها ماهواره به ارتفاع 1207 کیلومتری مدار زمین آشکار کرد که بسیار نزدیکتر از مدار کنونی ماهواره‌های ارتباطی در ارتفاع 35 هزار و 405 کیلومتری خواهند بود. هدف از این طرح، تسریع جریان داده و انتقال اینترنت پر سرعت به بیش از سه میلیارد انسان روی زمین است که دسترسی نامطلوبی به اینترنت دارند.

شرکت گوگل نیز از برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری در این طرح جاه‌طلبانه خبر داده است. گوگل هم‌اکنون در حال تولید بالن‌های ارتفاع بالا برای ارائه دسترسی آسان به اینترنت به مناطق دورافتاده است. این قرارداد می‌تواند به اسپیس‌ ایکس در تولید ماهواره‌هایی کمک کند که می‌توانند اینترنت ارزان را به سراسر جهان و به افرادی که به آن دسترسی ندارند، ارائه کنند. اگرچه قیمت و شرایط قرارداد بین گوگل و اسپیس‌ ایکس اعلام نشده، برخی از موافقت گوگل با قیمت 10 میلیارد دلار خبر داده‌اند. باورها بر این است که شرکت گوگل در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب ناوگانی از 180 ماهواره برای ارائه اینترنت به 4.8 میلیارد نفری است که به آن دسترسی ندارند.

آقای ماسک قصد دارد با استفاده از ماهواره‌های ارتباطی سرعت انتقال داده در اینترنت فضایی را بهبود بخشد.
آقای ماسک قصد دارد با استفاده از ماهواره‌های ارتباطی سرعت انتقال داده در اینترنت فضایی را بهبود بخشد.

هزینه برآورد شده این شرکت برای فناوری مذکور حدود یک میلیارد دلار است که همچنین در حال کار برای استفاده از بالن‌ها و پهپاد‌ها به منظور ارائه این خدمت است. پروژه Loon شرکت گوگل قصد دارد بالن‌های ارتفاع بالا را برای ارائه خدمات باند پهن به مناطق دورافتاده‌ای که از آن‌ها عبور می‌کنند، به فضا پرتاب کند. این بالن‌های هلیومی تا قطر 15 متری باد شده و با خود فرستنده‌هایی را حمل می‌کنند که می‌توانند اینترنت نسل سوم (3G) را به مناطق دور افتاده ارائه کنند.

گوگل همچنین در ماه آوریل شرکت Titan Aerospace را که در کار ساخت پهپادهای خورشیدی برای ارائه ارتباط مشابه است، خریداری کرده بود. اخبار جدید پس از ادعای الون ماسک در مورد قابلیت ارسال اینترنت به فضا منتشر شد. وی قصد دارد شبکه اینترنت دومی را در فضا بسازد که در آینده به ساکنان مریخ اجازه اتصال به اینترنت را خواهد داد. در حال حاضر هنوز نامی برای این سرمایه‌گذاری بلندپروازانه فضایی انتخاب نشده، اما در صورت راه‌اندازی می‌تواند خدمات اینترنتی در زمین را نیز سرعت بخشد.

منابع بیشتر: huffingtonpost , dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.