بیگ بنگ: تجزیه و تحلیل جدید استالاگمیت های ایران، تاریخچۀ دقیق منابع آب منطقه را نمایان ساخته است. یافته های تحقیقات تازه نشان می دهند که بعید است خاورمیانه دست کم برای 10هزار سال آینده، از خشکسالی طولانی خود رهایی یابد.

به گزارش بیگ بنگ، آخرین تحلیل ها که در مجلۀ Quaternary Science Reviews منتشر شده، به دانشمندان در تخمین آب در دسترس از آخرین دوره ها و میان دوره های یخبندان، یاری می رساند. یافته ها نشان می دهند که آب در خاورمیانه احتمالاً در برخی زمان ها کمیاب خواهد بود. سواگ مِهِتاریان، نویسندۀ اصلی این پژوهش و دانشجوی دکتری دانشگاه میامی گفت: «دولت های محلی به طور کلی این داستان را ترجیح می دهند که می گوید منطقه موقتاً در دورۀ خشکسالی قرار گرفته و در آینده می تواند به راحتی به آب دسترسی داشته باشد. اما مطالعات شواهدی را به دست آورده که نشان می دهد بر اساس شبیه سازی آب و هوای باستانی منطقه، خاورمیانه به سمت کاهش بارندگی در حرکت است، که در طی آن طوفان های مدیترانه ای که منبع اصلی بارش سالانه در منطقه هستند، افزایش نخواهد یافت.»

استالاگمیت ها توسط رسوبات کلسیم بر روی کف غارها شکل می گیرند، که به دلیل چکیدن آب از سقف غار، ایجاد می گردند. تغییر ترکیبات شیمیایی لایه های آنها، مانند یخ یا هستۀ رسوبی، می تواند تغییرات آب و هوایی را نشان دهد. تجزیه و تحلیل استالاگمیت های ایران، ارتباط قوی میان قابلیت دسترسی به آب و در معرض خورشید قرار داشتن ـ میزان نور خورشید بر روی سطح زمین ـ را در فاصلۀ زمانی 75000 تا 130000 سال پیش آشکار می سازد. هم بستگی های مشابهی در استالاگمیت های نقاط دیگر اوراسیا یافت شده‌اند. هسته یخی و باقی مانده ی رسوبات، ارتباط میان الگوهای آب و هوایی خاورمیانه و اوراسیا را تأیید می نماید.

مدل های آب و هوایی نشان می دهند که بعید است میزان تابش نور خورشید بر سطح زمین تا 10000 سال دیگر افزایش یابد، که به معنای طولانی بودن خشک سالی خاورمیانه است. شماری از مدل های آب و هوایی، پیشتر پیش بینی نموده‌اند که مناطق وسیعی از خاورمیانه تا پایان قرن، برای جمعیت بالایی از مردم خاورمیانه خشک و بسیار داغ خواهد بود.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.