بیگ بنگ: بهره هوشی بالاتر(IQ) در کودکان با خطر مرگ و میر کمتری در اثر بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان های ناشی از دود و دم، بیماری های تنفسی و زوال عقل همراه است.

به گزارش بیگ بنگ، این مطالعه تاکنون بزرگترین مطالعه ای است که علل مرگ در مردان و زنان را در طول عمرشان بررسی می کند و یافته های آن حاکی از آنند که سبک زندگی، به ویژه کشیدن تنباکو عنصر مهمی در تأثیر هوش بر اختلافات مرگ و میر می باشد. مطالعات قبلی نشان دادند که به طور میانگین افراد با IQ بالاتر کمی بیشتر از افراد با IQ پایین تر زندگی می کنند، اما این یافته ها عمدتأ بر اساس داده های سربازان مرد است که تا میانسالی پیگیری شدند.

بنابراین، تیمی از محققان از دانشگاه ادینبرگ تصمیم گرفتند رابطه بین نمرات آزمون در سن 11 سالگی و علل رایج مرگ در مردان و زنان تا 79 سالگی را بررسی کنند. یافته های آنها بر اساس داده های 33536 مرد و 32229 زنی است که در سال 1936 در اسکاتلند متولد شدند و تست هوش معتبر کودک را در سن 11 سالگی انجام دادند؛ این یافته ها را می توان با داده های علت مرگ تا دسامبر سال 2015 ارتباط داد. علت مرگ عبارت بود از بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان های خاص، بیماری تنفسی، بیماری گوارشی، علل خارجی از جمله خودکشی و مرگ در اثر جراحت و زوال عقل.

پس از در نظر گرفتن چند عامل که بر نتایج تأثیر گذاشته اند، مثل سن، جنسیت و وضعیت اجتماعی اقتصادی، محققان دریافتند که هوش بالاتر در دوران کودکی با خطر کمتر مرگ و میر تا سن 79 سالگی در ارتباط است. مثلأ نمره بالاتر تست با 28% خطر کمتر مرگ در اثر بیماری تنفسی، 25% خطر کمتر مرگ در اثر بیماری قلبی عروقی و 24% خطر کمتر مرگ در اثر سکته مغزی ارتباط دارد.

روابط قابل توجه دیگری نیز برای مرگ در اثر جراحت، سرطان های ناشی از دود و دم (به ویژه سرطان ریه و معده)، بیماری گوارشی و زوال عقل مشاهده شده است. هیچ شواهدی برای رابطه ی بین هوش در دوران کودکی و مرگ در اثر سرطان های ناشی از دود و دم مشاهده نشد. نویسندگان محدودیت های مطالعه را به عنوان تعصب و غرق ورزی معرفی کردند. هرچند، نقاط قوت کلیدی عبارتند از نمونه کل جمعیت، پیگیریِ 68 ساله و توانایی تطابق با مداخله گرهای مهم.

آنها همچنین تأکید کردند که روابط مهمی پس از اصلاح وضعیت اجتماعی اقتصادی و دود و دم همچنان باقی ماندند که نشان می دهند این عوامل کاملأ اختلافات مرگ و میر را توضیح ندادند. همچنین به گفته آنها مطالعات آتی «از مقیاس های بارگذاری جمعی چنین فاکتورهای خطری در طول زندگی نفع می برند.» محققان در سوئد در یک مقاله گفتند که این مطالعه تاکنون بزرگترین مطالعه ای است که علل مرگ و میر را در طول عمر گزارش می دهد و نتایج جالبی را ارائه می دهد.

مهمتر از آن، این مطالعه نشان می دهد که IQ در دوره ی کودکی با علل مرگ و میر رابطه ی قوی دارد؛ این علل تا حد زیادی به فاکتورهای خطرِ از پیش شناخته شده بستگی دارند. کشیدن تنباکو و توزیع آن در طول طیف اجتماعی اقتصادی در اینجا از اهمیت زیادی برخوردار است.» آنها نتیجه گرفتند: «باید ببینیم که آیا این داستان کامل یا سیگنال های IQ و رابطه آنها با طول عمر دارای ریشه ژنتیکی هستند یا خیر.»

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. خخخخخخخخخخخخ دانشمندا دیوونه شدن ، هر چیز خوب و مثبت و عالی جهان رو به هوش نسبت میدن . در حالی که هوش زیاد با خودش اختلالات روانی میاره و همین اختلالات هستن که باعث میشه فرد زودتر از بقیه بمیره. ضمنا به دلیل قدرت درک بالاتر نسبت به سایر مردم ، پدیده های بد بیشتر روی اونا اثر میزاره و همین باعث میشه زودتر بمیرن . واقعا این دانشمندایی که این نتیجه گیری هارو میکنن خیلی به انیشتن و پرلمان از نظر هوشی نزدیکن ! خدا حفظشون کنه و ایشالله طول عمرشون زیاد بشه ! ما به این نوابغ نیاز داریم . اگه اینا نبودن معلوم نبود ما چه جوری شب میتونستیم راحت بخوابیم . تاثیری که اینا با نتیجه گیری هاشون روی زندگی ما گذاشتن ، نیکولا تسلا با اختراعات بزرگش نذاشت !