بیگ بنگ: ایلان ماسک بنیانگذار شرکت تسلا و اسپیس‌ ایکس و یکی از بزرگ‌ترین کار‌آفرینان آمریکایی قصد دارد بخش بزرگی از سرمایه خود را در بخشی سرمایه‌گذاری کند که از آن وحشت دارد: هوش مصنوعی.

150519_TECH_ElonMusk.jpg.CROP.promo-mediumlargeبراساس گزارش CNN به نقل از همشهری، ايلان ماسك همواره يكي از منتقدان دو آتشه هوش مصنوعي بوده‌ است. اما اكنون به يكي از نام‌هاي بزرگ جهان فناوري تبديل شده كه قصد تامين سرمايه مركز جديد مطالعات هوش مصنوعي را دارد. هدف مركز OpenAI كه چند روزي از افتتاح آن نمي‌گذرد،‌ ايجاد ايمني در هوش مصنوعي و اشتراك‌گذاري مطالعاتش در سطحي گسترده‌است. هوش مصنوعي توسعه يافته در اين مركز به صورت مطلق در راستاي منافع انساني خواهد بود و اين مركز مي‌تواند تصميم بگيرد بخشي از مطالعاتش را به دلايل امنيتي محرمانه نگه دارد.

پشتيبانان اين مركز جديد كه ماسك يكي از آنها است،‌ مجموعا يك ميليارد دلار را براي اجراي اين پروژه اختصاص داده‌اند. اين مركز مطالعات خود را با 9 پروژه تمام وقت آغاز خواهد كرد اما حجم اين پروژه‌ها در طول سال دو برابر خواهد شد. مديريت تيم محققان اين مركز را دانشمند مشهور هوش مصنوعي و كارمند سابق شركت گوگل، ايليا سوتسكي‌ور به عهده خواهد داشت.

بسياري از شركت‌هاي بزرگ فناوري از جمله فيس‌بوك، گوگل، مايكروسافت و اپل درحال سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين در زمينه هوش مصنوعي هستند. فناوري هوش مصنوعي هم‌اكنون در بسياري از محصولات كاربرد دارد، براي مثال ردپاي آن را مي‌توان در ابزار عكس فيس‌بوك و محصولات شركت تسلا مشاهده كرد. اگرچه اين شركت‌ها بخشي از مطالعات خود را آشكارا در اختيار همگان قرار مي‌دهند، اين حقيقت كه در حين مطالعات ابزارهايي ابداع مي‌شوند كه هدفي جز درآمدزايي ندارند، موجب نگراني بسياري از دست‌اندركاران دانش و فناوري شده‌است.

artificial_intelligenceماسك پيش از اين هوش مصنوعي را به عنوان بزرگترين خطر تهديد كننده بشريت توصيف كرده‌ بود. وي در اوايل سال 2015 با همراهي استیون هاوكينگ، بيل‌گيتس و ديگر متفكران برجسته دانش و فناوري جهان زنگ هشدار را درباره خطر بالاي هوش مصنوعي براي بشريت به صدا درآورد. اگرچه ماسك يكي از اصلي‌ترين سرمايه‌گذاران شركت‌هاي هوش مصنوعي مانند Deep Mind و Vicarious بوده‌است،‌ اما مي‌گويد اين‌ كار را براي نظارت بر فناوري هوش مصنوعي انجام داده‌ است.

تيم پروژه OpenAI مي‌گويند درك اينكه هوش مصنوعي هم‌سطح انسان تا چه اندازه مي‌تواند براي بشريت مفيد باشد بسيار دشوار است، اما به همان اندازه متصور شدن آسيب‌هاي ناشي از استفاده نادرست از اين فناوري كار دشواري است. آیا هوش مصنوعی تا این اندازه می تواند خطرناک باشد؟ هوشمندی یک ربات چه تبعات ِ مفید و مضری می تواند داشته باشد؟ نظر شما چیست؟

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: CNN

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. بله ميتونه بسيار خطرناك باشه اگه تمام خصوصيات انساني رو داشته باشه بدليلي كه خودش رو ميتونه ارتقا بده عليه انسان كودتا ميكنه