بیگ بنگ: محققان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای اولین بار موفق به تعیین توالی پروتئین DNA در ایستگاه فضایی بین المللی شدند. توالی یابی DNA توسط دستگاهی به نام مینیون(Minion) صورت گرفته که در انگلیس ساخته شده است و در ماه جولای به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شده است. این دستگاه به محققان در تشخیص بیماری ها در فضا و شناسایی میکروب های عامل بیماری در ایستگاه فضایی کمک می کند.

Short Bridesmaid Dresses
فضانورد ناسا کیت رابینس در ایستگاه فضایی این توالی دی ان ای را انجام داد

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، توالی یابی DNA فرآیند تشخیص ترتیب نوکلئوتیدهای یک قطعه از DNA است که اطلاعات ژنتیکی را تشکیل می دهند. همزمان با توالی یابی DNA در فضا، گروهی از محققان در زمین این آزمایش را انجام دادند. برای آزمایش زمینی تا حد امکان شرایط مشابه فضا، شبیه سازی شده بود. استفاده از مینیون در این حالت، محققان را با چالش های متفاوتی از جمله تشکیل حباب در مایع روبرو کرد. در زمین، حباب ها به سطح بالای مایع حرکت کردند و توسط سانتریفیوژ از مایع خارج شدند. ولی در فضا، حباب ها و جهت حرکتشان قابل پیش بینی نبود.

توالی یابی دی ان ای در فضا توسط دستگاهی به نام مینیون(Minion) صورت گرفته است
توالی یابی دی ان ای در فضا توسط دستگاهی به نام مینیون(Minion) صورت گرفته است

توالی یابی در ایستگاه فضایی، امکان کسب اطلاع از شرایط زیستی محیط را در هر لحظه برای خدمه فضاپیما فراهم می کند. این ویژگی امکان اتخاذ تدابیر مناسب از جمله استفاده از آنتی بیوتیک ها یا پاکسازی محیط را برای متخصصان مستقر در زمین فراهم می کند. در حال حاضر امکان تامین و ارسال مواد ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک ها برای ایستگاه فضایی وجود دارد، اما پس از این که فضانوردان از ایستگاه خارج شده و به مدار دور دست زمین بروند، این امکان از بین می رود و لازم است ذخیره ارزشمند این مواد دارویی در زمان و موقعیت مناسب مصرف شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

اطلاعات بیشتر: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.