بیگ بنگ: رهبران جهان در نشستی با محوریت «حاکمیت جهانی هوش مصنوعی» گردهم آمدند. بیش از 50 نفر از کارشناسان برجسته هوش مصنوعی جهان در این نشست شرکت کردند. از IBM گرفته تا فیسبوک، آمازون و اتحادیه اروپا، نمایندگان تمامی بخش‌ها و سطوح دولتی کنار هم جمع شدند تا آینده هوش مصنوعی را ترسیم نمایند.

به گزارش بیگ بنگ، هدف این گردهمایی که سازماندهی آن بر عهده برنامه ابتکاری هوش مصنوعی در دانشکده دولتی هاروارد کِنِدی و عمربن سلطان، وزیر امور هوش مصنوعی امارات بود، بررسی چالش‌ها و فرصت‌هایی بود که هوش مصنوعی به ارمغان می آورد. ارائه راهبردها، دستورالعمل‌ها و رهنمون‌ها برای گسترش تکامل هوش مصنوعی از اهداف اصلی این گردهمایی به شمار می رود.

حقیقت این است که ما با کمبود ایده یا زمینه‌های کاربرد هوش مصنوعی مواجه نیستیم. هوش مصنوعی می تواند در هر صنعتی که تصور می کنید، کاربردهای بالقوه‌ای داشته باشد و بطور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره ما است. این فناوری نقش خود را در حوزه‌های قانون و پزشکی به اثبات رسانده است، اما تاثیر غیرقابل اجتنابی هم بر سرگرمی گزارده است. آنچه که پیشرفت ما را با محدودیت‌هایی روبرو کرده است، مقررات و دستورالعمل‌های مناسب است. این چالشی است که جرم‌شناسان با آن آشنایی دارند.

دولت‌ها باید سریع‌تر حرکت کنند و به این مسئله واقف باشند که هوش مصنوعی روز به روز در حال ایجاد جهانی سریع تر و کارآمدتر است. دولت‌ها باید بدانند که امروز کُندترین روز بقیه عمرشان است. موضوع به این سمت و سو کشیده شد که مقامات چگونه می توانند اتخاذ هوش مصنوعی را تسریع ببخشند. دولت‌ها باید به مانند دبی یک وزیر هوش مصنوعی به کار بگمارند. اگرچه این مفهوم قدری پیچیده بنظر می رسد، اما می تواند به انجام برسد. اگر یک وزیر هوش مصنوعی داشته باشید، چرا وزیر همه چیز نداشته باشید؟ مثلا انتصاب وزیر DNA هم می تواند در دستور کار قرار بگیرد.

از جمله راه حل‌های جایگزینی که در گردهمایی پیشنهاد شد، میتوان به استفاده از پول برای الهام‌بخشی، نوآوری و تسریع پیشرفت هوش مصنوعی اشاره کرد. با این حال، برخی افراد در استفاده از این روش جانب احتیاط را رعایت کردند. آنها از این می ترسیدند که چنین اقداماتی به عدم کنترل دولتی منجر می شود. این مشکلی بود که گروه می خواست از شدت آن کم کند، نه اینکه آن را تشدید نماید. یک نفر پیشنهاد کرد که دسترسی کاملا آزاد می تواند مجموعه تازه‌ای از مشکلات را برای افراد در پی داشته باشد. بنا به ادعای یکی از کارشناسان، دسترسی کاملا آزاد کار عاقلانه ای نیست، زیرا باعث می شود افرادی با اهداف شوم یا خرابکارانه وارد بازی شوند. متعاقبا، این پیشنهاد مطرح شد که دولت ها فقط از کارهای خاصی حمایت کنند و فقط به چیزهای خاصی دسترسی کاملا آزاد بدهند.

خب سوال اینجاست که چگونه باید این کار را انجام داد. چه کسی تعیین می کند که باید از چه چیزی حمایت کرد؟ چه کسی تصمیم می گیرد که چه چیزی را باید در دسترس عموم قرار داد؟ پاسخ این است: وزیر هوش مصنوعی.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. وقتی تکنولوژی که بیاد همه بالاخره استفاده میکنن مثل گوشی های هوشمند
    هوش مصنوعی هم همه استفاده میکنن

  2. واو…دقیقا چند روز پیش داشتم به همین فکر می کردم..بدون اینکه از جایی بخونمش..اینو ک دیدم غافلگیر شدم..پس بهم امیدی هست…خخخ فعلا

  3. با رمزگذاری کوانتومی ، به زودی دسترسی آزاد افراد به اطلاعات ، به آسانی و بدون اطلاع بقیه میسر میشه