بیگ بنگ: در طی سال‌های 2012 تا 2017، در دورانی که برخی افراد، تنها مفهوم و نام بلاک‌چین(blockchain)  و آنچه که می‌توان با آن انجام داد را شنیده بودند، گوگل استارتاپ‌های بلاک‌چین خود را راه اندازی کرد و باعث ِ میلیون‌ها دلار سود رسانی به افراد شد. تنها یک شرکت دیگر در آن دوره، پول بیشتری را بر روی بلاک‌چین سرمایه‌گذاری نمود. در سال 2016 گوگل، سرور ابری را بر روی توسعه‌دهندگان بلاک‌چین باز نمود.

به گزارش بیگ بنگ، اکنون گوگل به جایی رسیده که می‌تواند سود حاصل از سال‌ها تحقیق و صرف ِ بودجه خود را برداشت نماید. در این راستا نهادهای صنعتی به بلومبرگ گفته‌اند که گوگل قصد دارد سیستم شبه بلاک‌چین را برای حمایت از کسب و کارهای موجود در سرور ابری خود راه‎اندازی کند. استفاده از سرور ابری مانند کرایۀ یک انبار ذخیره‌سازی است. شما مبلغی معین را برای فضای مشخصی پرداخت می‌کنید، این فضا تنها بر روی سرورهای شرکت و نه بر روی سرورهای غیرقابل اعتماد، در دسترس است. اثاثیه این انبار ذخیره‌سازی را داده‌های شما تشکیل می‌دهند و قفل آن نیز، پسوردی است که برای محافظت از اطلاعات ارزشمند خود از آن استفاده می‌کنید.

با این وجود، یک دزد کارکشته می‌تواند قفل انبار شما را بشکند و اموالتان را به سرقت ببرد و همین امر نیز برای فضای ذخیره‌سازی داده های‌تان صدق می‌کند یعنی یک هکر خبره می‌تواند به سرورهای شرکت ذخیره‌سازی ابری نفوذ کرده و به داده‌های‌تان دسترسی یابد. اما بلاک‌چین، چنین امری را غیرممکن می‌سازد. شرکت‌ها از رویکردهای مختلفی برای ذخیره‌سازی داده‌های ابری مبتنی بر بلاک‌چین خود استفاده می‌کنند، اما ایدۀ اصلی این رویکردها این است که داده‌های شما “غیر متمرکز” هستند یعنی به جای اینکه مجموعه جواهرات خود را در یک انبار واحد ذخیره کنید، می‌توانید هر کدام از جواهرات را در قفسه های قفلدار مختلف نگهداری نمایید.

حتی می‌توانید برای حفظ ایمنی بیشتر از داده‌های خود نسخه‌برداری کنید و سپس آنها را در قفسه‌های قفل‌دار مختلف سیو نمایید. در یک سیستم ابری پشتیبانی شده توسط بلاک‌چین، فایل‌های شما همانند این مجموعه جواهرات هستند. داده‌ها به بیت‌ها شکسته می‌شوند و در یک دسته از سرورها ذخیره می‌گردند و شما تنها کسی هستید که کلید لازم برای کنار هم قرار دادن تمام آنها را دارید.

با توجه به آسیب‌های ناشی از هک اطلاعات توسط افراد مختلف، گوگل می‌تواند با وعدۀ ارائه امنیت  تقریبا غیر قابل نفوذ بلاک‌چین، مردم را از شرکت‌هایی که خدمات ذخیره‌سازی غیر امن و سنتی را ارائه می‌دهند، دور نماید. به گفته یک منبع آگاه، گوگل قصد دارد یک نسخه برچسب سفید (نسخه قابل خریداری توسط شرکت‌های دیگر) از سیستم خود را نیز منتشر نماید و این بدان معناست که اشخاص ثالث می‌توانند برای مشتریان، همان سیستمی را که گوگل ارائه می‌دهد فراهم نمایند، اما این کار را در سرورهای خود و با نام تجاری خودشان، انجام خواهند داد.

این شرکت‌ها برای این کار مجبور به پرداخت مبلغ مشخصی به گوگل هستند. سوالی که هم اکنون پیش می آید این است که چرا زمانی که می‌توانیم سیستم ذخیره‌سازی ابری پشتیبانی شده توسط بلاک‌چین را از گوگل خریداری کنیم باید نسخه مربوط به خود را ایجاد نماییم؟ مطمئنا گوگل تنها شرکتی نیست که برای ذخیره‌سازی داده‌های ابری از بلاک‌چین استفاده می‌کند اما این شرکت، تاریخ انتشار مشخصی را برای سیستم خود تعیین ننموده است، بنابراین یکی از رقبا یا یکی از شرکت‌های بزرگ موجود در این عرصه و یا حتی یک استارتاپ، می‌تواند محصول خود را سریع‌تر به بازار عرضه نماید. اما حتی اگر شرکت دیگری، سریع‌تر نیز این کار را انجام دهد باز هم به محض ِ ورود گوگل به این عرصه، تبدیل به یک بازیکن برجسته می‌شود.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه