بیگ بنگ: پژوهشگران بریتانیائی در مطالعات اخیر خود موفق به شناسائی ارتباط بین گروهی از ژن ها و عملکرد مغز شده اند. این موضوع می تواند گامی بلند در مسیر شناسائی نوع توسعه مغز و درمان بیماری های مرتبط با آن مثل زوال حافظه باشد.

brainتیمی از پژوهشگران دانشگاه های بث و لینکولن با بررسی و مقایسه ژنوم 28 پستاندار مختلف و تطبیق ابعاد و اندازه مغز آنها در بخش نئوکورتکس(neocortex) که ارتباط مستقیمی با ادراک، رفتار و قابلیت های زبانی و تصمیم گیری دارد؛ تفاوت های موجود در این موجودات را مورد توجه قرار دادند. مطالعات انجام شده حاکی از این موضوع است که ابعاد این قسمت از مغز ارتباط مستقیمی با قابلیت های مغزی داشته و موجب بروز تفاوت در انواع گوناگون جانوری است. در بین همه جانوران، انسان دارای بزرگترین حجم این بخش از مغز است. مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که انسان در مسیر تکامل یا فرگشت خود مرحله به مرحله با رشد این بخش از مغز مواجه شده است.

در این مطالعات همچنین گروهی از ژن ها شناسائی شدند که به طور مستقیم یا از طریق نوع عملکرد خود تاثیر به سزائی در رشد ابعاد مغز و به ویژه رشد بخش نئوکورتکس دارد. این ژن ها و نوع تاثیرگذاری آنها روی رشد و حجم مغز، پیش از این شناسائی نشده بود. اصلی ترین عملکرد این ژن ها، ارسال سیگنال ها و نشانه های ویژه ای به سلول های مغز است که با واکنش آنها و سلول های ایمنی بدن رو به رو می شود.

1-dnaپژوهشگران اعتقاد دارند با بررسی و شناسائی دقیق تر نحوه عملکرد مغز و رشد آن می تواند پزشکان را در اتخاذ روش های درست درمانی و شناخت چگونگی بروز اختلال های مغزی یاری کند. این موضوع در درمان بسیاری از عوارض مغزی مانند ضعف و زوال حافظه مفید باشد زیرا پزشکان در حال حاضر نمی دانند که به طور دقیق در این بیماری ها چه تغییراتی در مغز رخ می دهد.

آراکسی اوروتیا سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه یافته های به دست آمده از این پژوهش گفت: « در بیشتر پزوهش ها انجام شده در ارتباط با مغز و رشد مغزی، از موش ها به عنوان مدل آزمایشی استفاده شده است. این موضوع سبب شده بود که بسیاری از ژن های دخیل در رشد مغزی نادیده باقی بمانند که در انسان نقش رشد مغزی را بر عهده دارند. به هر حال باید توجه داشت که مغز انسان با موش دارای تفاوت های بسیاری است که مهمترین آنها تفاوت در اندازه و ساختار نئوکورتکس است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Open Biology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: thehealthsite.com

ترجمه: احسان محمدحسینی/ سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.