بیگ بنگ: نتایج پژوهش محققان دانشگاه یورک حاکی از آن است که انسان‌های اولیه مدت‌ها قبل از ظهور هوش، از ویژگی‌های مهربانی، همدردی و حس زیبایی برخوردار بودند.

تصویری شبیه سازی شده از یک مرد در 7000 سال گذشته
تصویری شبیه سازی شده از یک مرد در 7000 سال گذشته

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، به گفته محققان، تا پیش از این تصور می‌شد که تکامل بشریت توسط هوش هدایت شده و همدردی و احساسات عمیق پس از آن بوجود آمده‌اند. اما شواهد جدید نشان می‌دهد که این امر به شکل دیگری رخ داده است؛ تکامل بسیار پیش از شکل‌گیری زبان باعث اجتماعی‌تر شدن انسان، زندگی در گروه و مراقبت از یکدیگر شده و موفقیت‌های بشری مانند تکامل هوش انسان، پس از آن بوجود آمده‌اند.

محققان با بررسی یافته‌های باستان‌شناسی دریافتند که حتی گونه‌های ماقبل انسان نیز از عمق احساسی نامحسوس برخوردار بوده‌اند. در میان قدیمی‌ترین یافته‌های باستانی، قطعه سنگ کوچک Makapansgat pebble است که چاله‌ها و نشانه‌گذاری‌هایی شبیه به چهره کودک دارد و در غاری در جنوب آفریقا در کنار جنوبی‌کپی‌ها با قدمت سه میلیون ساله کشف شده است. جنوبی‌ کپی‌ها اجداد مستقیم انسان مدرن هستند و به دلیل کشف استخوان‌ها و جمجمه‌های درون غار که به گمان باستان‌شناسان، جزء ابزار اولیه جنگی بودند، به عنوان شامپانزه‌های قاتل توصیف می‌شوند.

اما محققان بر این باورند که جنوبی‌کپی‌ها توسط سایر حیوانات شکار می‌شدند و از طریق همکاری با یکدیگر و نه جنگیدن دوام می‌آوردند. به گفته باستان‌شناسان، قطعه سنگ Makapansgat چندین کیلومتر از جای دیگری به غار حمل شده بود و ممکن است یادگاری از یک کودک بوده که انسان‌های اولیه آن را به نشانه همدردی حمل کرده‌اند. در مقابل، تصور می‌شود که مهارت‌های هوش و زبان که در انسان‌های مدرن دیده می‌شود، در طول 500 هزار سال گذشته و تقریبا 150 هزار سال قبل ظهور یافته باشند.

شواهد بیشتری در مورد رفتار همدردی انسان‌های اولیه وجود دارد؛ حدود 1.5 میلیون سال‌ پیش، انسان‌ کارورز به نگهداری از بیماران می‌پرداخت، در حالیکه انسان هایدلبرگی که 450 هزار سال قبل زندگی می‌کردند، از کودکان معلول نگهداری می‌کردند. همچنین به گفته محققان، انسان‌های اولیه از حس زیبایی‌شناسی نیز برخوردار بودند. این نظریه در پی کشف یک تبر دستی 250 هزار ساله در غرب تافتز ارائه شده که از سنگی حاوی پوسته گوش‌ماهی فسیل شده ساخته شده و فسیل در مرکز آن طراحی شده بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. با بررسی 4 تا استخون و 2 تا شکل فهمیده ن که که مهربانی پیش از هوش در انسان بوجود اومده!!!!!؟؟؟؟ بعد اینم شده فکت علمی!!!؟؟؟؟