بیگ بنگ: لحظه شماری برای آغاز مسابقات جام جهانی امسال آغاز شده و فقط چند ساعت دیگر تا برگزاری این مسابقات باقی‌مانده است؛ مسابقاتی که بی‌شک دربردارنده اتفاقات جالب و شگفت‌انگیزی از رقابت میان 32 تیم شرکت‌کننده از پنج قاره دنیا خواهد بود.

World cup 2014

با توجه به پیشرفت فناوری‌های کامپیوتری و پرطرفدار بودن این رشته ورزشی و حساسیت بالای این رقابت‌ها، تردیدی نیست که در رقابت‌های امسال بیش از پیش شاهد استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای باشیم که دست به دست هم می‌دهد تا علاوه بر تضمین امنیت بازی‌ها و کاهش خطاهای احتمالی در داوری، در ثبت خاطره‌های تکرار نشدنی در کنار علاقه‌مندان به این ورزش پرهیاهو نقش‌آفرینی کند.

ربات‌ها؛ از خوشامدگویی تا کنترل امنیت بازی‌ها

اگر همه کارها طبق برنامه از پیش تعیین شده پیش برود در مسابقات جام جهانی فوتبال شاهد مراسم افتتاحیه‌ای از نوعی متفاوت خواهید بود. قرار است در مراسم افتتاحیه یک جوان برزیلی که دچار معلولیت حرکتی است به کمک ربات هوشمندی که یکی از دانشمندان عصب شناس برجسته و بنام برزیلی طراحی کرده است از روی صندلی چرخدارش بلند شده و پس از تجربه راه رفتن در وسط زمین فوتبال، به همه خوشامد بگوید. این ربات نخستین رباتی است که تحت فرمان ذهن انسان کنترل می‌شود و فرد می‌تواند با بر تن کردن این ربات اسکلتی به کمک نیروی ذهنش آن را تحت کنترل قرار دهد. به گفته مسئولان برگزارکننده جام جهانی امسال، قرار است از چهار پهپاد برای کنترل مسابقات استفاده شود. حفظ نظم و امنیت بازی‌ها نیز به ربات‌های هوشمند واگذار می‌شود.

1958282-770395626304419-916849482-n

این ربات‌ها در 12 ورزشگاه محل برگزاری مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرد که شرکت iRobot تامین ربات‌های همیار پلیس را عهده دار شده است. دوربین‌هایی با قابلیت ثبت 400 تصویر در ثانیه و کنترل از راه دور از جمله امکانات این ربات‌ها است. این ربات می‌تواند در مناطق مختلف جستجو کرده و اشیای غیر قابل شناسایی مشکوک را مورد بازبینی قرار دهد. اساسا این ربات‌ها که Packbot نام دارد، برای انجام ماموریت‌های خطرناک از قبیل حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن طراحی شده‌ است. قرار است نیروهای امنیتی به عینک‌های دوربین دار مجهز شوند تا در صورت بروز مشکل، فرد خاطی براحتی شناسایی شود.

توپی با شیارهای عمیق

امسال نیز با هدف افزایش قابلیت‌ها و بهبود کارایی، قرار است یک توپ اختصاصی که توسط شرکت آدیداس طراحی شده است در مسابقات جام جهانی مورد استفاده قرار گیرد که به نظر می‌رسد در مقایسه با توپ جام جهانی قبلی از تفاوت‌های بارز و آشکاری برخوردار باشد. آنچه در نخستین نگاه توجه شما را جلب می‌کند وجود درزهای عمیق روی بدنه توپ است که تبادل هوا را امکان‌پذیر ساخته و در نهایت به افزایش سرعت حرکت و تعادل توپ در هنگام حرکت در زمین بازی کمک می‌کند. وزن این توپ فقط 437 گرم است و میزان نفوذ آب به بدنه توپ 2 /0 درصد است؛ بنابراین حتی در شرایطی که این توپ در تماس با آب قرار گیرد بازهم تغییری در عملکرد آن ایجاد نخواهد شد. در نظر گرفتن نکات علمی و فنی در طراحی توپ، کاهش فشار وارد شده به کمر، گردن، زانو و پاشنه‌های پای بازیکنان را تضمین می‌کند.

micoach1

به گفته کارشناسان، این توپ که برازوکا نام دارد، از نظر دقت در مقایسه با نمونه قبلی توپ جام جهانی که جابولانی نام داشت، از دقت بهتری برخوردار است و بر خلاف جابولانی که دروازه‌بان‌ها از مخالفان اصلی آن بودند این توپ حرکت غیرطبیعی ندارد و میزان انحراف آن از میسر حرکت بسیار محدود و جزئی است. جابولانی در مقایسه سطح صاف‌تری داشت که این ویژگی به غیرقابل پیش‌بینی بودن مسیر حرکت توپ منتهی می‌شود. استفاده از شش تکه اصلی برای بدنه توپ یعنی کاهش تعداد تکه‌های تشکیل دهنده بدنه توپ موجب می‌شود این توپ جدید از پایداری بیشتری برخوردار باشد. گرچه این ویژگی موجب می‌شود سطح توپ تا اندازه‌ای صاف و صیقلی باشد اما آدیداس برای حل این مشکل از شیارهای عمیق روی بدنه توپ استفاده کرده است. به گفته کارشناسان، برازوکا عملکردی مشابه توپ‌های سنتی 32 تکه دارد. شیارها و برجستگی‌های روی توپ موجب پایداری بیشتر توپ و پیش‌بینی می‌شود دروازه‌بان‌ها در مواجهه با چنین توپی با مشکلات کمتری در پیش‌بینی مسیر حرکت توپ مواجه باشند.

تماشای مسابقات از نوعی دیگر

جام جهانی فوتبال از جمله اتفاقات مهمی است که نه‌تنها برای علاقه‌مندان ورزش و بویژه ورزش فوتبال، بلکه برای علاقه‌مندان به آشنایی با فناوری‌های جدید نیز مورد توجه بوده است. یکی از موضوعات مطرح برای کشورهای میزبان جام جهانی این است که از فناوری‌های نوین و ابزارهای پیشرفته برای هرچه بهتر برگزار شدن این رقابت‌ها استفاده شود. برای نخستین بار در مسابقات امسال از سیستم‌های تصویربرداری با کیفیت 4000 پیکسل استفاده می‌شود که شرکت سونی این تجهیزات را برای پخش مستقیم رقابت‌ها تامین می‌کند. بنابراین امسال علاقه‌مندان فوتبال می‌توانند شاهد تماشای تصاویر باکیفیت‌تری از این رقابت‌ها باشند و مسابقات را از دریچه‌ای متفاوت تعقیب کنند. در این تجهیزات از فناوری Ultra HDTV استفاده شده است. اگر سینمای خانگی شما قابلیت دریافت تصویری با چنین کیفیتی را ندارد بازهم این فناوری به دردتان می‌خورد، زیرا به این طریق می‌توانید مطمئن باشید تصویری که روی نمایشگر خانگی شما نقش می‌بندد باکیفیت‌ترین تصویری است که می‌توانید روی این نمایشگر ببینید.

brazil-world-cup

یعنی حتی تلویزیون‌های معمولی با هر نوع نمایشگر و هر کیفیتی می‌تواند به بهترین روش رضایت مخاطبانشان را جلب کنند. وقتی برای نخستین بار رقابت‌های فوتبال در قالب تصاویر رنگی روی جعبه جادویی تلویزیون به نمایش درآمد، سر و صدای زیادی در دنیای علاقه‌مندان به تماشای مسابقات فوتبال به راه افتاد. با پیشرفت نمایشگرهای تلویزیونی و امکان نمایش تصاویری واقعی‌تر از این رقابت‌ها تماشای فوتبال روی نمایشگرهای خانگی رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است. اما امسال در کنار فناوری‌هایی که قرار است در جریان برگزاری رقابت‌ها امکانات بیشتری را برای مسئولان برگزاری، داوران و بازیکنان فراهم کند، قرار است شبکه تلویزیونی ESPN در مسابقات امسال سیستم جدیدی را در اختیار مخاطبان قرار دهد که به آنها این امکان را می‌دهد تا بتوانند بازی‌ها را به شیوه مجازی تحلیل کنند. این سیستم با استفاده از شبیه‌سازی تصویر امکان فهم سخنان کارشناسان را برای بینندگان فراهم می‌کند.

به کمک این سیستم می‌توان صحنه‌های حساس بازی را به‌طور مجازی از زاویه‌های مختلفی که از طریق دوربین‌های ثبت‌کننده بازی ذخیره می‌شود، شبیه‌سازی کرد. بنابراین هر فردی می‌تواند یک دید کامل از صحنه حساسی از بازی را که بحث‌برانگیز بوده است داشته باشد. بر این اساس هر کارشناسی می‌تواند به شیوه مجازی وارد زمین بازی شده و آنچه را در آنجا اتفاق افتاده است از نزدیک نظاره‌گر باشد. همچنین این سیستم می‌تواند صحنه‌هایی را که بر حسب تغییر شرایط امکان وقوع آنها وجود داشته است شبیه‌سازی کند.

فرانک فراهانی‌جم‌ / مطالعه بیشتر در: siliconrepublic

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.