بیگ بنگ: بنابر گزارش دانشمندان، روش های تحلیلی و تصویربرداری های پیشرفته دریچه جدیدی به روی ریز فسیل های مناطق قدیمی در استرالیا باز خواهد کرد. بررسی های دقیق ریز فسیل های موجود در صحرای شمال غربی استرالیا نشان می دهد سال ها قبل از تکامل درختان یا گلسنگ ها، خاک های روی زمین زنده بودند.

خاک های قدیمی منطقه پيلبارای استرالیا( ناحیه غربی پارک ملی کاريجينی) با نمونه خاک های آزمایش شده از سیاره مریخ توسط کاوشگر "کنجکاوی " شباهت دارد.
خاک های قدیمی منطقه پيلبارای استرالیا( ناحیه غربی پارک ملی کاريجينی) با نمونه خاک های آزمایش شده از سیاره مریخ توسط کاوشگر “کنجکاوی ” شباهت دارد.

به گزارش بیگ بنگ، گریگوری ريتالاک محقق ارشد این پروژه گفت:« این ریز فسیل ها با میکروسکوپ قابل مشاهده اند و احتمالا کل موجودات زنده را به تصویر می کشند. از مدت ها پیش انتظار می رفت که سنگ های سه هزار میلیون ساله ی استرالیا منشأ دریایی داشته باشند. با این حال، مشاهده دقیق مواد معدنی نمکی سنگ ها گویای آن است که احتمالا دستخوش فرآیند تبخیر بر روی زمین شده اند.»

سایر مواد معدنی و شیمیایی یافت شده در سنگ ها مستلزم هوازدگی در خاک های گذشته های دور زمین شناختی بودند. ريتالاک اظهار داشت: « حیات وجود نداشت ولی در خاک های مربوط به دوره‌های ابتدایی زمین تقریبا به میزان دو سوم از زمان شکل گیری سحابی خورشیدی رشد و نمو پیدا می کرد و زمین در حدود 4.6 میلیارد سال پیش پدید آمد.»

مطالعه ی حاضر ميکروبيوم حداقل پنج نوع ریز فسیل مختلف شناخته شده را مورد مطالعه‌ قرار می دهد که از اندازه، شکل و ترکیب ایزوتوپی متفاوتی برخوردارند. بزرگترین و متمایزترین ریز فسیل ها عبارتند از ساختارهای تو خالی دوکی شکل آکتينوباکتری قارچ مانند که هنوز در زمره تجزیه کنندگان قرار می گیرند و نقش اصلی را در بوی خاک های باغچه ایفا می کنند. سایر فسیل های کروی شکل شبیه باکتری های سولفور بنفش اند که ترکیبات آلی را در غیاب اکسیژن فتوسنتز می کنند و حجم قابل توجهی از مواد معدنی سولفات را در خاک بر جای می گذارند.

earth_dnaريتالاک، پروفسور دپارتمان علوم زمینی و مدیر مرکز دیرینه شناسی در موزه تاریخ فرهنگی و طبیعی گفت:« با وجود چگالی های سلولی بیش از هزار میلی متر مربع و گوناگونی تولید کنندگان و مصرف کنندگان، این ریز فسیل ها از یک اکوسیستم زمینی در حال فعالیت خبر می دهند، نه فقط یک سری سلول سرگردان. آن گواهی بر این واقعیت هستند که حیات در خاک ها برای چرخه های کربن، فسفر، سولفور و نیتروژن در تاریخ ابتدایی کره زمین حائز اهمیت بسیاری بوده است.

اکتشافات های جدید این تیم تحقیقاتی جای بحث و جدل زیادی دارند زیرا بسیاری از دانشمندان مدت هاست که توجه خود را به سمت استروماليت ها جلب کرده‌اند، شکلی از حیات که 3.7 میلیارد سال پیش پدید آمد. حیات دریایی به عنوان شکلی از حیات محسوب می شود که در دریا به تکامل رسیده و بعدها راه خود را به اشکال سنگی پیدا کرد.

ريتالاک به زیست نامه “دختر آزمایشگاهی” اشاره کرد که امسال توسط هوپ جاهرن، زمین شناس زیستی در دانشگاه هاوایی به چاپ رسید. او این چنین می نویسد: «کل سطح زمین برای میلیاردها سال بطور کامل بایر و لم یزرع بود. حتی بعد از اینکه حیات طریقی عالی در اقیانوس شکل گرفته بود، هیچ شواهدی دال بر هر گونه حیاتی در زمین در دست نیست.» ريتالاک افزود:« ریز فسیل های تازه کشف شده می توانند اطلاعات و شواهدی در این حوزه فراهم آورند. خاک های قدیمی غنی از نمک های سولفات و ریز فسیل ها از منطقه غربی استرالیا (پيلبارا) تهیه شده اند. این خاک ها می توانند راهنمای خوبی برای کشف حیات در سایر سیارات باشند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Gondwana Research منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.