بیگ بنگ: دانشمندان به تازگی در راستای درک بهتر نحوه کنترل مرکز خاطرات انسان توسط مغز دریافته اند که به احتمال فراوان مکانیزم ویژه ای در ذهن انسان وجود دارد که به او برای فراموش کردن خاطرات کمک می کند.

7BC825BF-64A4-45D5-946ABB767E54C3D0یکی از فعالیت های مربوط به ذهن انسان ها، پاسخ ها و دوری گزیدن های ناخودآگاه بدن در برابر خطرات تهدید کننده احتمالی است. دلیل این امر نیز به این نکته برمی گردد که کنترل اجرایی مغز در این زمینه می تواند برای شکستن زنجیره فرمان های ناخودآگاه وارد عمل شود. برخی از تحقیقات جدید در این زمینه حاکی از آن هستند که احتمال دارد که این فرایند در زمینه بازتاب و یادآوری خاطرات نیز دخیل باشد و مغز می تواند با استفاده از این فرایند از بازیابی خاطرات بالقوه دردناک جلوگیری کند.

این یافته ها می توانند سرنخی برای این موضوع باشند که مکانیزمی به نام کنترل کننده خاطرات وجود دارد و همچنین سعی در به یاد نیاوردن خاطره ای می تواند بر روی حافظه عمومی اثرات منفی بگذارد. خاطرات در درون مغز بر روی شبکه خاصی از اطلاعات به هم پیوسته قرار می گیرند. نتیجه همین امر نیز این است که یک خاطره می تواند موجب زنده شدن و بازیابی خاطرات دیگر شود که بدون هیچ تلاش خودآگاهی و یاد آوری شوند. هنگامی که شما خاطره ای را به یاد می آورید ذهن شما خاطرات مرتبط با آن را نیز زنده می کند اما برخی از مواقع خاطراتی را به یاد می آورید که هرگز به طور خودآگاه به آنها فکر نمی کردید.

281277-brain-4مطالعات گذشته در این زمینه حاکی از آن هستند که ناحیه پیشگاهی مغز می تواند فعالیت هیپوکامپ(ساختار حیاتی برای حافظه و همچنین سرکوب بازیابی آن) را تعدیل کند. مایکل اندرسون و همکارانش از دانشگاه کمبریج اخیرا به بررسی فرایندی که پس از سرکوب هیپوکامپ اتفاق می افتد پرداختند. آنها از 381 شرکت کننده تحقیق خود خواستند که چند جفت از کلمات بی ربط نشان داده شده را به خاطر بسپارند سپس با نشان دادن یکی از کلمات از آنها می خواستند که کلمه دیگر را به یاد بیاورند و یا برعکس عمل کرده و سعی کنند که به کلمه دیگر فکر نکنند. علاوه بر این در بین انجام این فرایند نیز به افراد عکس های بی ربطی مانند یک طاووس در یک پارکینگ نشان می دادند.

محققان پس از بررسی های انجام شده دریافتند که توانایی یادآوری تصاویر بی ربط مانند طاووس در شرکت کنندگانی که از آنها خواسته شده بود که قبل و بعد مشاهده تصویر بی ربط به سرکوب خاطرات بپردازند نسبت به آن دسته از شرکت کنندگانی به می بایست کلمه بعدی را به خاطر بیاورند به میزان 40 درصد کاهش یافته بود. این یافته ها می توانند سرنخی برای این موضوع باشند که مکانیزمی به نام کنترل کننده خاطرات وجود دارد و همچنین سعی در به یاد نیاوردن خاطره ای می تواند بر روی حافظه عمومی اثرات منفی بگذارد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: scientificamerican.com

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی/ سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.