بیگ بنگ: گروهی از دانشمندان در موسسه‌ی زیست‌شناسی سالک موفق به ایجاد سلول‌ها و بافت‌های انسانی در جنین خوک شدند. آن‌ها عملاً اولین جنین انسان-خوک را خلق کردند.

به گزارش بیگ بنگ، نتایج این پژوهش میتواند نقطه‌ی شروعی برای پرورش اندام‌های انسانی مثل قلب، ریه، کبد و کلیه در بدن حیوانات باشد. خوان کارلوس ایزپوسا بلمونته، از اساتید آزمایشگاه ژنتیکی مؤسسه‌ی زیست‌شناسی سالک و سرمایه‌گذار اصلی تحقیقات در گزارشی خبری می‌گوید: «هدف نهایی، بازسازی بافت‌ها و اندام‌های کارآمد و قابل پیوندزدن است، اما هنوز با این هدف خیلی فاصله داریم. این گام اول بسیار مهم است.»

در این پژوهش، محققان انواع سلول‌های بنیادی انسانی را به جنین خوک‌ها تزریق کردند. این سلول‌های بنیادی شامل سه نوع می‌باشد که آن‌ها را “ساده”، “متوسط” و “آماده” می‌نامند. سلول‌های بنیادی پرتوان “ساده”، از یک منشأ که به طور کامل توسعه نیافته است می‌آیند و پتانسیل بسیار زیادی دارند. سلول‌های بنیادی به اصطلاح آماده، کمی نسبت به ساده‌ها توسعه‌ یافته‌تراند اما با این‌وجود پرتوان می‌مانند. سلول‌های بنیادی متوسط، یک‌ چیزی ما بین سلول‌های آماده و ساده‌اند.

از میان سلول‌های بنیادی مذکور، محققان دریافتند که سلول‌های بنیادی متوسط بیشتر از بقیه دوام آوردند و بیشترین پتانسیل برای توسعه یافتن را نشان دادند. جنین‌های خوکی که پس از تزریق سلول‌های بنیادی انسان زنده ماندند، به خوک‌ها پیوند زده شدند و برای سه تا چهار هفته رشد کردند. بلمونته و تیمش دست از ادامه‌ی آزمایش کشیدند تا از حریم‌های اخلاقی خارج نشوند. محققان همچنین پی‌بردند که میزان سازش جنین ترکیب‌شده زیاد نیست. آن‌ها مشاهده کردند توسعه و رشد جنین خوک، به خاطر وجود بافت‌های انسانی است که به تأخیر می‌افتد. همچنین محققان معتقدند که اندام رشد یافته در بدن جنین‌های ترکیبی به احتمال زیاد توسط بدن انسان به‌جهت وجود بافت‌های خوک، مطرود شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی Cell منتشر شده است.

ترجمه: بهروز شجاعیان/ سایت علمی بیگ بنگ