بیگ بنگ: بیش از 60 سال پیش فرانسیس کریک و جیمز واتسون ساختار مارپیچی و دوگانۀ دی ان ای را کشف کردند. امروزه نیز با دریافت پول ناچیزی موسسات مختلف، ژنوم ِ شما را تنها با داشتن قطره ای خون یا بزاق دهان تعیین توالی می کنند و کتاب زیستی سلول هایتان را برای شما می گشایند.

به گزارش بیگ بنگ، با این کار شما میتوانید با استفاده از نقشه ژنتیکی خود درخت اجدادی خود را در تاریخ پیگیری کنید. گرچه وراثت زیستی از والدین به فرزندان به وسیله انتقال دی ان ای یک حقیقت علمی غیر قابل انکار است، اما دانش ما به اینکه دقیقا کدام ژن ها مسئول کدام خصلت های ماست هنوز بسیار محدود است. این محدودیت به کمک “مطالعات گستردۀ ارتباطی ژنوم”(GWAS) در حال تغییر است. این مطالعات به دنبال تفاوت های ساختاری ژنتیکی افراد(ژنوتیپ) و همبستگی این ژنوتیپ ها با خصلت های قابل مشاهده افراد است(فنوتیپ). به زبان ساده تر اینکه کدام ژن ها باعث کدام خصلت های شما می شوند. در یکی از مطالعات اخیر که در نشریه Nature Genetics  منتشر شده، گروهی از دانشمندان از سراسر جهان توالی دی ان ای 78,308 فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا ارتباط دی ان ای و هوش کلی(IQ) را مورد بررسی قرار دهند.

محققان در این مطالعه به دنبال “چندریختی های تک-نوکلئوتیدی” بودند که با نتایج تست های آی-کیو دارای همخوانی می باشند. دی ان ای انسان دارای 4 پایۀ بازی نوکلئوتیدی با نام های آدنینA، تیمینT، سیتوزین C و گوانین G است که الفبای ژنتیکی ما را تشکیل می دهند.  “چندریختی های تک-نوکلئوتیدی”جایی دیده می شود که توالی دی ان ای در ژنوم بین افراد یک گونه زیستی یا بین یک جفت کروموزوم در یک فرد، یک نوکلئوتید متفاوت باشد. با یک مثال توضیح می دهیم: ابتدا به تصویر زیر و توالی ژنتیکی دو فرد مقایسه شده دقت کنید.

توالی ژنتیکی بین دو فرد در یک قسمت مشخص از دی ان ای هر دوشان نشان داده شده است. توالی ژنتیکی فرد اول  TAGGCACTG است و توالی ژنتیکی فرد دوم عینا تکرار شده اما فقط یک نوکلئوتید آن با توالی فرد قبل متفاوت است که این توالی را تشکیل می دهد: TAGGCGCTG. یعنی ششمین نوکلئوتید(از سمت چپ) در توالی ژنتیکی این دو فرد با یک دیگر فرق می کند. این تفاوت ایجاد شده در اثر اختلاف یک نوکلئوتید را یک SNP یا چندریختی تک-نوکلئوتیدی می گویند. در تحقیق مذکور هم دانشمندان به دنبال SNPهایی بین افراد هستند که به نظر می رسد با هوش آنها رابطه مستقیم داشته باشد. چرا که این SNP قابلیت دستکاری خصلت های مختلف افراد از جمله هوش را دارند. این ژن های ما هستند که دستورات ساخت پروتئین ها را که اجزای پایه ای ساختار بدن ما هستند، کنترل می کنند.

در تحقیق مذکور حدود 12 میلیون SNP  مورد بررسی قرار گرفتند که ازین میان، 336 عدد با میزان هوش افراد رابطه دارد که این 336 SNP روی 22 ژن مختلف تاثیر میگذارند. یکی از ژن ها مسئول رشد نورون هاست، دیگری عامل ناتوانی های ذهنی و آسیب های مغزی است. تمام این SNP ها با هم باعث 5 درصد تفاوت توانایی هوش در بین افراد است. وقتی که الگوهای بیشتری از SNP ها مورد بررسی قرار گرفت، محققان 30 ژن مرتبط با هوشمندی دیگر را نیز شناسایی کردند.

برای اینکه تکرار پذیری این مطالعه تست شود، محققان الگوهای بدست آمده از این 336 SNP  را با گروهی دیگر متشکل از 200 هزار نمونه  دی ان ای مقایسه کردند که ببینند آیا رابطه به دست آمده در گروه اول بین SNP ها و هوش، بین میزان تحصیلات افراد گروه دوم نیز برقرار است یا خیر. چرا که میزان تحصیلات رابطه نزدیکی با توانایی های ذهنی دارد. در 99 درصد نتایج الگوهای ژنتیکی SNP بدست آمده یا تحصیلات و هوش افراد یک رابطه مستقیم را نشان میداد. به زبان ساده رابطه ی الگوها در گروه اول بین SNP  و میزان هوش، همانند رابطه بین SNP  و میزان تحصیلات در گروه دوم بود. تکرار شدن این الگوها در آزمایش دوم دلیل صحت و بدون خطا بودن نتایج اولیه میباشد.

به گفته ریچاری هایرِ عصب شناس در کتاب” عصب شناسی هوش”؛ تحقیقات دیگر پیرامون هوش در حال ترکیب دو علم تحلیل مولکولی ژنتیکی و تصویربرداری عصبی است. در یک تحقیق با شرکت 1538 فرد نوجوان محققان دریافتند که یک SNP روی انعطاف پذیری نورون ها تاثیر می گذاشت که این تاثیر خود با میزان هوش افراد و ضخامت غشای مغزی آنها رابطه مستقیم داشت. در دیگر آزمایشات حیوانی دانشمندان با استفاده از تکنیک های شیمی-ژنتیک برخی از ژن هایی که روی میزان هوش حیوان تاثیر دارد را روشن یا خاموش می کردند.

البته هوش منحصرا محصول دی ان ای شما نیست و هیچ دانشمندی هم این طور فکر نمی کند. محیط تاثیر فراوانی در رشد هوش یا هر خصلت روانی دیگری دارد. این تحقیقات به ما کمک می کنند که در آینده بتوانیم به کودکانی که ممکن است با مشکلات مغزی ژنتیکی رشد کنند کمک کنیم و از قبل جلوی این کمبودها را با اصلاح دی ان ای آنها بگیریم. ما محصول ساختار ژنتیکی و محیط خود هستیم و هردوی اینها بر روی توانایی های ما تاثیر دارد و روابط بین این دو عامل نیز نقش بزرگی در شکل گیری ما ایفا می کند. این نتایج به دانشمندان قابلیت درک عمیق تری از تفاوت ها و شباهت های ساختار روانی انسان ارائه می کند.

ترجمه: فرهاد نامجو(دانشجوی کارشناسی مترجمی از دانشگاه باهنر کرمان)