635001621139740301

ادیسون زمان، نخستین زن فضانورد، نخستین انسانی كه پا بر ماه گذاشت و خالق موجودات تراریخته از جمله دانشمندانی بودند كه سال گذشته درگذشتند.

نخستین انسانی كه قدم به ماه گذاشت

«نیل آرمسترانگ» فضانورد آمریكایی، نخستین انسانی كه بر روی ماه قدم گذاشت، درسال جاری درسن 82 سالگی در گذشت. آرمسترانگ فرمانده ماموریت آپولو 11 بود و وقتی در 20 جولای 1969 بر روی ماه قدم گذاشت توجه جهان را به خود معطوف كرد.

وی آن ماموریت را گام كوچكی برای یك انسان و جهش بزرگی برای بشریت عنوان كرده بود.

نخستین زن فضانورد

«سالی راید» نیز كه در سن 61 سالگی در سال گذشته در گذشت، نخستین زن فضانورد بود كه در سال 1983 در سن 32 سالگی به عنوان یكی از خدمه‌های ایستگاه‌های فضایی بین الملل خدمت كرده بود.

جراح نخستین پیوند عضو

دكتر «جوزف موری» برنده جایزه نوبل پزشكی در سال 1990 برای فعالیت‌های تحقیقاتی در پیوند عضو نیز، در سال جاری در سن 93 سالگی بدرود حیات گفت. موری موفق شده بود نخستین پیوند عضو را در سال 1954 انجام دهد كه در آن عمل یك كلیه سالم از «رونالد هریك» به یكی از دوقلوهای همسان او به نام ریچارد پیوند زده شد.

درگذشت ادیسون عصر

«استنفورد اوشینسكی» مخترع باتری هیبریدی نیكل- فلز و چندین وسیله دیگر نیز در سن 89 سالگی با دنیای علم و فناوری وداع گفت. اوشینسكی كه عمدتا خود آموخته بود در ساخت دستگاه‌هایی مانند پانل‌های خورشیدی، نمایشگرهای صفحه تخت و سی‌دی‌های دارای قابلیت بازنویسی نقش داشته است. فناوری باتری نیكل- فلزی او برای خودروهای هیبریدی وسایل الكترونیكی قابل حمل و نقل و بسیاری وسایل دیگر استفاده می‌شود. مجله اكونومیست در مقاله‌ای، اوشینسكی را ادیسون عصر ما خوانده است.

خالق حیوانات تراریخته

«كیث كمپل» زیست شناس سلولی انگلیسی كه به خلق حیوانات تراریخته و شبیه سازی شده كمك كرده بود در سن 58 سالگی بدرود حیات گفت.

مخترع كنترل از راه دور

«یوجین پولی» مبتكر آمریكایی كنترل از راه دور تلویزیون نیز در سال گذشته درسن 96 سالگی درگذشت. پولی كنترل از راه دور فلش- متریك را در سال 1955 ساخت. وسیله‌ای كه به بینندگان تلویزیون امكان می‌داد تا صدا و تغییر كانال‌های تلویزیون زنیت را از دور و با استفاده از یك دستگاه شبیه سلاح پرتویی كنترل كنند.

كسی كه بنیاد كارت‌های هوشمند را بنا نهاد

«رونالد مورنو» مصری الاصل فرانسوی، مبتكر فناوری كارت‌های هوشمندی بود كه در كارت تلفن، كارت‌های بانكی و سیم كارت‌های تلفن همراه در سراسر جهان كاربرد دارد در سن 66 سالگی در گذشت.

وی در سال 1945 در قاهره متولد شد. وی در سن 29 سالگی این مفهوم را برای كوچك سازی صفحه مدارهای الكترونیكی كه می‌تواند محافظ داده‌های الكترونیكی باشد، ثبت كرد. این ابتكار بیش از 130 میلیون دلار برای او ثروت خلق كرد.

اختراع او بنیاد كارت‌های هوشمند را بنا نهاد. كارت‌های هوشمندی كه با تراشه کامپیوتری كوچكی تجهیز می‌شوند و اكنون در سراسر جهان در دسترس هستند. این فناوری همچنین سیم كارت‌ها را به تلفن‌های همراه آورد.

مخترع کامپیوترهای شخصی

«جك ترامیل» كه کامپیوترهای شخصی كم هزینه كومودور را در دهه 1970 و اوایل دهه 80 به میلیون‌ها نفر عرضه كرد در سن 83 سالگی بدرود حیات گفت. کامپیوترهای كومودور نخستین کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت بودند كه بسیار مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفتند.

شیمیدانی كه به همجوشی سرد دست یافته بود

«مارتین فلیشمان» شیمی دانی كه با «استنلی پونز» ادعا كردند به همجوشی سرد دست یافته‌اند در سن 85 سالگی در گذشت. این شیمی‌دان كه دارای اصلیت چك بود در سال 1983 به انگلیس نقل مكان كرده بود با پونز آمریكایی در دانشگاه یوتا بر روی این تجربیات بحث انگیز همكاری می‌كرد.

تلاش‌های نافرجام بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان برای تكرار این آزمایش موجب شده بود تا بسیاری آن را تقلبی و دروغین بدانند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه