بیگ بنگ: آخرین نسخه از فیلم تبدیل شوندگان به کارگردانی فیلم ساز خلاق، مایکل بی در جولای 2014 روی پردۀ سینما رفت. این فیلم تولید شرکت فیلم سازی پارامونت است که قسمت چهارم تبدیل شوندگان بشمار می آید و ما را با یکی از پیشرفته ترین نسل های فضایی که از هوش مصنوعی برخوردار هستند، آشنا می کند.

transformers_4_age_of_extinction-1920x1080به گزارش بیگ بنگ، تبدیل شوندگان ظهور بیگانگانی با هوش مصنوعی را بررسی می کند که قادر به تغییر شکل هستند و از سوی دیگر یک نسل کهن فضایی نیز به شمار می آیند که در تکنولوژی از هیچ نگاهی با ما قابل مقایسه نیستند. در فیلم به این پدیده با جزئیات پرداخته شده که آنها در نحوه ی استفاده از تکنولوژی خیلی مهارت دارند و این نسل با سابقه چند میلیارد ساله در پیشرفت فناوری حتی اکنون خودشان نیز به بخشی از تکنولوژی تبدیل شده اند.

با درک چنین تکنولوژی فوق العاده پیشرفته ای که در جریان چند میلیارد سال به تکاپوی علمی خود رسیده است باید از کتاب فیزیکدان برجسته میچیو کاکو کمک گرفت. کاکو در کتاب “جهان های موازی” اشاره ای به احتمال وجود موجودات بیگانه ای می کند که ممکن است در صورت نابودی جهان ما نیز قادر به نجات دادن خود و کوچ جهان دیگر باشند. وی می نویسد بیگانگانی که در طول چند میلیارد سال به چنین پیشرفت های علمی و تکنولوژی های فوق العاده ای رسیده اند برای بقا و بازسازی نسل خود یک ذخیره گاه اطلاعاتی کوچک از ساختارهای حیاتی خود می سازند و با عبور از یک کرمچاله که به باور دانشمندان می تواند راهی برای ورود به جهان دیگر باشد، این اطلاعات مهم را مجددا بر مبنای ساختمانی یک نسل زنده یا نسلی با هوشی مصنوعی بازسازی کنند.

به این صورت این نسل بیگانه و فوق پیشرفته در جهانی دیگر قادر به ادامه ی زندگی خود می شوند. اما پیدا کردن یا ساختن چنین کرمچاله ای، کار ساده ای نیست، کاریست که شاید به چندین هزار سال پیشرفت علمی نیاز داشته باشد. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که چنین بیگانگانی برای یافتن چنین کرمچاله های طبیعی چندین هزار سال در کیهان به کاوش بپردازند و فواصل بی نهایت زیادی را طی کنند.

transformers-movie-wallpaper-1920x1200-750وقتی در پی نقد یک نوع از تکنولوژی هستیم که چند میلیارد سال تکامل علمی داشته و به هوش مصنوعی رسیده، باید کمی دقت کنیم، چون ما با یک زاویه علمی کمتر از 300 سال به آن نگاه می کنیم و در پی تعریف کارکرد آن هستیم. اما فرضیه های علمی می تواند به ما در این امر یاری برساند، بنابر این اصلا چیزی عجیبی نیست که در فضا نسل های از موجودات فضایی وجود داشته باشند که درست مانند فیلم تبدیل شوندگان به چنین پیشرفت های عظیم علمی رسیده اند. خیلی ها شاید این فیلم را از این نگاه نقد نکنند، آنها تا حدی در تکنولوژی پیش رفته اند که درک اش برای ما کمی سخت است، حتی می توانند سیاره های مجددی برای زیستن خلق کنند و با ماشین های تبدیل اطلاعات دقیق و کد بندی شده این عملیات را سریع تر انجام دهند.

به باور میچیو کاکو فیزیکدان، شماری از نسل های بیگانه به حدی پیشرفته خواهند کرد که حتی به جهان های موازی پنهان در ابعاد بالاتر هم سفر خواهند کرد. آقای کاکو خاطر نشان کرده که این بیگانگان حتی می توانند با یک ذخیره گاه اطلاعاتی کوچک خودشان را جابجا کرده و بعد از انتقال از فواصل دور دست دوباره خود را بازسازی کنند؛ یعنی همان اطلاعات ذخیره شده را تبدیل به خودشان کنند. بنابراین نمی شود گفت آنها پیشرفته اند، بلکه باید به دنبال یک واژه جدید برای چنین حدی از پیشرفت بود! تبدیل شوندگان تصور شما را از جهانی که در آن زندگی می کنید تغییر می دهد، و این همان تصور است که شما را از مرز ها بیرون می کشد.

نویسنده: حکیم باور / سایت علمی بیگ بنگ

منابع بیشتر: Transformers ,Paralel WorldsMichio Kaku

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. بنظر میاد جامعه علمی به کمک هنر در صدد آشنا کردن حواس پنجگانه بشر با شکلهای متفاوت از حیات و تکنولوژی میباشد تا در صورت برخورد جدا از نوع بازخورد,این شکلهای نوین قابل هضم و درک برای عموم باشد!!!(طبیعی شود!!!)

  2. چه بسا انسان در چند صده آینده خودش خودشو نابود کنه
    خطرهایی مانند بمب اتم، جنگ های جهانی، بیماری های جدید، آلودگی های نوری و هوایی و صوتی، کمبود آب و حتی احتمال خارج شدن کنترل هوش مصنوعی از دست انسان و… به حقیقت نسل آدمیزاد رو تهدید می کنه