بیگ بنگ: همانطور که اطلاع دارید، امروز ویدئویی در فضای مجازی پخش شده و ادعا شده که صداهایی عجیب از فراز روستای دربند آستارا شنیده شده، با بررسی ویدئوی مورد نظر و مقایسه اش با ویدئوهای مشابه اش متوجه شدیم که این صدا احتمالا مربوط به یک پدیده طبیعی و مربوط به ابرهای طوفانی و الکترومغناطیسی سیاره زمین هست که روی ویدئوی مربوط به آستارا صداگذاری شده!

ویدئوی اول مربوط به صداهای عجیب در کانادا در سال 2013 است و ویدئوی دوم همان صداها هست که روی ویدئوی مربوط به آستارا مونتاژ شده.

به گزارش بیگ بنگ، در واقع این صدا طبق ویدئوی منتشر شده در سال 2013 از آسمان کانادا شنیده شده بود و معلوم نیست چه شخصی این صداگذاری را انجام داده و آن را به یکی از روستاهای آستارا نسبت داده! همچنین در این خصوص سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که حقیقت این است که این اصوات چیزی نیستند جز یک پدیده طبیعی که به طور منظم رخ می دهند. به گفته محققان ناسا: “صدای سمفونی طوفان غیرمنتظره ای را می شنویم که از سیاره خودمان آمده، نه یک سفینه فضایی بیگانه.”

این اصوات برای گوش انسان قابل شنود نیستند مگر اینکه حجم ابرهای طوفانی و فشار روی آنها بالا باشد. لازم به ذکر است، ابرها به خودی خود با برخورد با یکدیگر صدایی تولید نمی کنند مگر اینکه بر اثر تخلیه بار الکتریکی باشد، برخی نیز این اصوات را به امواج گرانشی صوتی(acoustic-gravity waves) نسبت می دهند. همچنین برخی کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد این صدا، صدای دستگاهی صنعتی (برشکاری ابزار دقیق) بوده که نخستین بار در یک ویدئوی خارجی منتشر شده و در نسخه های فارسی آن، این صداها مورد استفاده قرار گرفته تا با این کار ذهن مردم را دچار تشویش و نگرانی کنند و ویدئوی خود را در یوتیوب به یک ویدئوی پر بازدید تبدیل کنند. با همه این اوصاف نتیجه گیری نهایی نشان می دهد که احتمالا این ویدئوها ساختگی و برای جلب توجه منتشر شده اند.

نویسنده: سمیر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ