بیگ بنگ: دانشمندان طی تحقیقات جدید دریافته اند که به احتمال فراوان زمین در یک میلیارد سال گذشته، بیش از دو قطب مغناطیسی داشته است.

earths_magnetic_fieldدرباره زمین به عنوان سیاره ای که حیات بر روی آن در جریان است واقعیتی بزرگ وجود دارد: سیاره ما در احاطه میدان مغناطیسی قرار دارد که به عنوان پوشش محافظتی در برابر پرتوهای مرگبار کیهانی عمل می کند و دقیقا به واسطه عملکرد همین پوشش است که حیات بر روی زمین امکانپذیر شده است. در واقع بدون این میدان مغناطیسی، سطح زمین طی تاریخچه 4.5 میلیارد ساله اش همواره در معرض بمبارانی از پرتوهای کیهانی قرار می گرفت که نتیجه آن چیزی جز نابودی تمام گونه های زیستی و تنها برجای ماندن دسته ای از ریزارگانیسمها نمی بود.

این میدان مغناطیسی که امروزه اثرگذاری آن به روشن ترین وجه ممکن مشخص شده است دارای دو قطب شمال و جنوب است. اما تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که در گذشته تنها این دو قطب مغناطیسی وجود نداشته است. بر اساس این تحقیقات، زمین در دورانی که تخمین زده می شود چیزی در حدود 500 میلیون تا یک میلیارد سال پیش بوده احتمالا در احاطه بیش از دو قطب مغناطیسی بوده است.

Diagram-of-Earths-Magnetic--Fieldمیدان مغناطیسی زمین در نتیجه آهن مذاب در حال چرخش در هسته خارجی آن شکل گرفته است. این بخش از هسته به دور هسته جامد کوچکتری شکل گرفته است، البته هسته داخلی زمین همواره به شکل جامد نبوده است. بر اساس این مطالعه جدید که بر مبنای شبیه سازی های سه بعدی صورت گرفته، مشخص شده است که فرآیند جامد شدن هسته داخلی در حدود 650 میلیون سال پیش آغاز شده است.

این مدلسازی ها نشان می دهد که حدود یک میلیارد سال پیش زمین در تلاطم تغییرات بزرگی قرار داشته که عامل اصلی آن وجود چندین میدان مغناطیسی بوده و پس از آغاز فرآیند جامد شدن هسته داخلی زمین در 650 میلیون سال پیش، روند تثبیت شکل گیری دو قطب مغناطیسی زمین که به شکل امروزی یعنی شمال و جنوب آغاز شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Geophysical Research Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ibtimes.com