بیگ بنگ: دانشمندان چهره زمین را در ۲۵۰ میلیون سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند و در این زمین، اقیانوسی وجود ندارد و مگاقاره‌ای به نام آمازیا شکل خواهد گرفت.

012117_supercontinents_mainREVبراساس گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، نظريه‌اي به نام اورتوورژن اساس اين پيش‌بيني جديد بوده‌است. اين نظريه مي‌گويد زماني كه ابرقاره‌ها تجزيه مي‌شوند، بخش‌هاي كوچكتر در ابتدا از يكديگر دور مي‌شوند اما در نهايت به واسطه فرايند فرورانش، كشيده شدن لايه‌اي به زير لايه‌اي ديگر، سمت يكديگر كشيده مي‌شوند. اولين ابرقاره درحدود 300 ميليون سال پيش شكل‌گرفت در حالي كه آفريقا در مركز آن قرار داشت. اين قاره كه پاناگايي نام داشت، به معني همه سرزمين‌ها،‌با تولد اقيانوس اطلس تجزيه شدن به هفت قاره‌اي كه امروز وجود دارند را آغاز كرد.

دانشمندان با استفاده از ابرکامپیوترها و نشانه‌هاي زمين‌شناسي كشف شده در سنگ هاي گوشه و كنار جهان این فرايند وارونه را پيش‌بيني كرده‌اند. به گفته محققان دانشگاه پرث، درحال حاضر تنها مي‌توان درباره شكل‌گيري مگا قاره آمازيا حدس و گمان زد،‌ اما نشانه‌هاي علمي قوي در پس اين حدس و گمان وجود دارد. به گفته محققان براي ايجاد چنين قاره‌اي به چند مرحله تغييرات نياز است.

ابتدا دو تكه شمالي و جنوبي قاره آمريكا بايد به يكديگر متصل شوند و حركت رو به شمال اين تكه از زمين باعث مي‌شود دير يا زود برخوردي با قاره‌هاي اروپا و آسيا در قطب شمال رخ دهد. استراليا نيز به سمت شمال حركت كرده و با هند برخورد خواهد كرد. اين مگاقاره كل منطقه‌اي كه به خاطر فعاليت‌هاش لرزه‌اي و آتشفشاني شديد به حلقه آتش شهرت دارد را فرا خواهد گرفت.

شكل‌گيري مگاقاره آمازيا اولين‌بار چند سال پيش مطرح شد اما امروز با استفاده از فناوري‌هاي پيش‌رفته احتمال محقق شدن آن بيشتر شده‌است. محققان با استفاده از همين فناوري‌ها دريافته‌اند اقيانوس‌منجمد شمالي و درياي كارائيب با برخورد دو آمريكا و حركت رو به شمال آنها از بين خواهند رفت. پس از نابودي اين بسترهاي آبي، مسير براي شكل‌گيري مگا قاره هموار شده و دو آمريكا به تدريج در قطب شمال به تركيب اروپا و آسيا خواهند‌ پيوست.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencenews.org