بیگ بنگ: دستگاه رابط مغز-کامپیوتر جدید به 4 نفر مبتلا به سندروم قفل شدگی توانایی ارتباط برقرار کردن بخشید، این بیماران توانستند به 7 مورد از 10 سوال که با بله و خیر بود، پاسخ درست بدهند. این دستگاه قابلیت بهبود کیفیت زندگی افرادی که بخاطر بیماری های مختلف عصبی، اعم از ALS، سکته یا آسیب ستون فقرات از فلج رنج می برند را دارد.

به گزارش بیگ بنگ، اساسا یک رابط مغز-کامپیوتر(BCI) با نهایت توان کارکرد به ما این امکان را می دهد که بتوانیم دستگاه ها را با ذهنمان حرکت دهیم. با وجود اینکه هنوز کاملا به این مرحله نرسیده ایم، تحقیقات بسیاری در حال انجام بر روی رابط های مغز کامپیوتر، میباشند که بعضی از آنها روی استفاده از چنین سیستم هایی برای بهبود زندگی افرادی که از یکی از انواع سندروم قفل شدگی(شرایطی جسمانی که در آن بیمار کاملا هشیار است اما قادر به حرکت یا برقراری ارتباط نیست) رنج می برند متمرکز است. اخیرا یک تیم تحقیقی موفق شدند در این راه قدمی رو به جلو بردارند، آنها دستگاه رابط مغز-کامپیوتری ساختند که می تواند افکار کسانی که قادر به برقراری ارتباط نیستند، را رمزگشایی کند.

“نیلز بیرباومر” عصب شناس مرکز زیست و مهندسی عصبِ وایس در ژنو سوئیس و تیم تحقیقاتی اش دستگاه خود را روی چهار نفر که از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) یا نورون حرکتی، رنج می بردند آزمایش کردند. از تمامی بیماران سوالاتی شخصی که می شد به آنها صرفا با بله یا خیر پاسخ داد پرسیده شد. برای مثال “آیا اسم شوهرتان یواخیم است؟” و “آیا خوشحالید؟” از سوالاتی که جوابشان به طور قطع صحیح بود، بیماران به 7 مورد از 10 سوال درست جواب دادند.

این آزمایش گمانه زنی های پیشین را رد کرد. آنها تصور می کردند که برای اینکه یک دستگاه رابط مغز-کامپیوتر کار کند لازم است از افراد مبتلا به سندروم قفل شدگی کامل که قادر به تفکر هدف محور نیستند استفاده شود. بیرباومر در بیانیه ای خبری گفت:« نتایج قابل توجهی که بدست آمد حتی تئوری خودم را که می گفت افراد مبتلا به سندروم قفل شدگی کامل، قادر به برقراری ارتباط نیستند را واژگون کرد. متوجه شدیم هر 4 نفری که مورد آزمایش قرار دادیم تنها با استفاده از افکارشان قادر به پاسخگویی به سوالات شخصی که از آنها پرسیدیم بودند، اگر بتوانیم این آزمایش را روی بیماران بیشتری تکرار کنیم معتقدم می توانیم توانایی برقراری ارتباط موثر در افراد مبتلا به اختلالات نورون حرکتی که در مرحله ی قفل شدگی کامل، قرار دارند را ترمیم کنیم.»

افکارتان؟ 

رابط مغز-کامپیوتر ساخته شده این تیم از طیف بینی فروسرخ نزدیک(NIRS) و الکترومغزنگاری(EEG) استفاده کرد، این دو با هم کار می کنند تا اکسیژن خون و فعالیت مغز را اندازه بگیرند. با وجودی که هنوز از این لحاظ که مشخص نیست دستگاه رابط مغز-کامپیوتر، قادر به خواندن کدام افکار است محدودیت وجود دارد، اما در حال حاضر تنها روشی ای است که موفق به ترمیم قابلیت های ارتباطی افرادی با سندروم قفل شدگی کامل، میباشد.

این دستگاه معمولا به دو صورت است: یکی تا اندازه ای تهاجمی(دستگاه ها درون جمجمۀ فرد کار گذاشته می شوند) و نوع دیگری که تیم بیرباومر از آن استفاده کردند یعنی غیر تهاجمی(پوشیدنی است و سیگنال ها را به مغز ارسال می کند). رابط های مغز-کامپیوتری که یاد گرفتند چگونه سیگنال های مغزی را خوانده و آنها را به صورت اعمال ِ حقیقی ترجمه کنند حالا چه از طریق حرکت دادن عضوی پروتزی یا ترجمه ی یک فکر به چیزی قابل ارتباط، در واقع می توان گفت به نحوی با این کار ذهن را حک می کنند.

طبیعتا چنین دستگاهی پتانسیل بهبود بخشیدن کیفیت زندگی کسانی که از ناراحتی های عصبی گوناگون رنج می برند را داراست. بر طبق گفته های مدیر مرکز وایس جان دوناهیو:« مرکز وایس قصد دارد با استفاده از نتایج این پژوهش تکنولوژی بالینی مفیدی ایجاد کند که در دسترس کسانی که در اثر بیماری ALS، سکته یا آسیب نخاعی فلج شده اند، قرار گیرد. تکنولوژی استفاده شده در این تحقیق کاربردهای گسترده تری هم دارد که معتقدیم می تواند هرچه بیشتر توسعه یابد تا افراد مبتلا به محدوده ی وسیعی از اختلالات عصبی را مورد مشاهده و درمان قرار دهد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجلۀ زیست شناسی PLOS منتشر شده است.

ترجمه: روژان بلوری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.