Bigbang

پیدایش کائنات برای انسان یک نادانسته بود و بشر می خواست بداند که این پیدایش از کجا شروع شد.آیا به صورت یکنواخت بوده و همین گونه نیز ادامه دارد یا نه؟ چنان که برخی اعتقاد داشته اند که کائنات همین ساختار را داشته و بدون تغییر باقی می ماند. خب نتیجه اینکه نظریه های مختلفی در این رابطه وجود داشت و نظریه پردازیهای زیادی می شد. یکی از این نظریه ها که حدود سی و هفت یا سی و هشت سال قبل ارائه شد بیگ بنگ یاهمان انفجار بزرگ نام داشت که توانست به خیلی از ابهامات پاسخ بدهد. این نظریه، آغاز کائنات را از یک هسته اتم در فضا و زمان صفر می داند زیرا آن هنگام هنوز فضا وزمان آغاز نشده بود. تصور بکنید که تمام کائنات در یک هسته اتم یاحتی کوچکتر از آن جای داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می شود یعنی اینکه یک انفجار بزرگ که حاصل گرانش شدید ناشی از فشردگی بوده، شروع شد.

این واقعه بین سیزده تا پانزده میلیارد سال پیش رخ داده است، درحقیقت این حادثه از آن نقطه صفر شروع می شود. قابل ذکر است که باوجودچنین فشردگی ای طبیعتاً دمای بسیار زیادی در لحظه کمی قبل از انفجار بزرگ حاکم بوده است. هنگامی که فضا وزمان شروع به بزرگ و باز شدن کرد، دما مدام رو به کاهش بوده به طوری که تخمین زده می شود وقتی فقط یک ثانیه ازتشکیل کائنات می گذشته است ده میلیارد کلوین نزول دما داشته ایم.

انبساط جهان به قدری شدید رخ داده است که از اندازه کوچکتر از یک هسته اتم در یک لحظه به اندازه کره زمین بزرگ می شده، یعنی انبساط و تورم بعد از بیگ بنگ شروع شده بود اما هنوز کهکشانها به وجودنیامده بودند. نور آغاز کائنات بود سپس بعداز نور، ماده ایجاد شد و شاید بعد از دو میلیارد سال از انفجار بزرگ کهکشانها شکل گرفتند و خورشید ما یکی از ذرات کوچک آنهاست

1. خب اگه همه چیز از اول وجود داشته فقط با یه انفجار علنی شده پس چرا میگن دایناسور ها میلیارد ها سال قبل از انسان ها بودن و ما خیلی بعد تر از انقراض اونا به وجود اومدیم ؟ این یعنی همه چیز وجود نداشته از اول ، یه چیزی این وسط بوده که هی موجودات جدید خلق کرده…خیلی ذهن من درگیره این مسائله خیلی وقتا به پوچی میرسم انقدر فکر میکنم

1. سلام خزندگان اولیه(دایناسورها) در ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ سال تا ۶۵/۰۰۰/۰۰۰سال قبل وجود داشته اند و میلیارد ها سال قبل دایناسوری وجود نداشته است ۳.۶ میلیارد سال قبل اولین باکتری به وجود آمد.

2. سلام خزندگان اولیه(دایناسور) ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تا ۶۵/۰۰۰/۰۰۰ سال قبل زندگی میکردند و میلیارد ها سال قبل هیچ دایناسوری نبوده

3. من ۳ روز مخم هنگ کرده نمیتونم به چیزی دیگه فکر کنم یعنی این همه انرژی در یک اتم بوده و با انفجار بینگ بنگ تمام انرژی رها شده

2. میگید قبل از بیگبنگ زمان و فضا یا همان مکان معنی نداشت و زمان و فضا همزمان با بیگ بنگ بوجود آمد . میگید تمام جرم هستی به اندازه کمتر از هسته اتمی درهم فشرده موجود بوده ….
    اینکه این جرم درهم فشرده چطور بوجود آمده و تحت اثر چی عاملی در فشرده شده بوده و بعدا ؟ تحت چی عاملی این فشار از اون بردشته شده بماند . آیا همین جرم درهم فشردهء قبل از بیگ بنگ مکان یا فضای برای خود لازم نداشته ؟ آیا پروسهءفشردگی این جرم زمانی هر چند کوچک لازم نداشته ؟؟؟؟

3. سلام دوروزه دارم فقط فک میکنم یعنی خدایی که ما داریم می‌پرستیم فقط یه انرژیه؟؟خواهش میکنم واضح توضیح بدین

1. نمیدونم والا منم دچار سردرگمی شدم اگه چیزی فهمیدی ب منم بگو

2. برای همینه وقتی از لحاظ احساسی خیلیییی بهش نزدیک میشی اصلا منتظر نیستی ببینیش فقط حسش میکنی💫

3. بله انرژیه .ما هممون هم بازیچه ایم .اما باید اشاره کرد که این بازی هم مثل بقیه بازی ها مرحله داره .ودرکل باید گفت بازیه خوبیه .ارزشه جنگیدن وزنده گانی داره نه اینکه ناامید بشیم بگیم زنده مانی🙏🙏🙏

4. یکی به من بگه خود بیگ بنگ چطور پدید اومد؟!
    اصلا طبق قانون پایستگی جرم و انرژی چطور از هیچی همه چی در اومد.??

1. از اتم نه از جسم چگالی که اندازه ی اتم یا شاید کوچکتر بوجود اومده.

5. با سلام و احترام خدمت اعضاء محترم گروه بیگ بنگ ارتعاشی
    قسمت دوم بیگ بنگ خیلی سخته… من نمیدونم درست انجام میدم یا نه… در ده دقیقه اول از شروع بچه گی هرچی یادم می یاد از خاطره خوب و بد به یادم میاد و اشک میریزم تا الن که نزدیک 50 سالم هست. تمام خوشی و ناخوشیها تو ذهنم رژه میره…. قسمت دوم هم روی تنفسم فکر میکنم که هوا رو میگیرم داخل بدنم میگردونم بعد با تنفس از بدنم خارج میکنم نمیدونم درست انجام میدم یا نه لطفا راهنماییم کنید…. تشکر فراوان

1. تو دقیق زدی وسط خال….تو میخای بگی جهان هدفمند وهوشوندانه طراحی نشده……جهان براثربیگ بنگ بوجود آمد و موجودات بر اثر جهش ژنی به مراتب باهوش تر شدند

1. بنظر من تناقضی وجود نداره که جهان هم هدفمند طراحی شده باشه توسط یک خالق، و هم موجودات در طول زمان تکامل پیدا کرده باشن.

6. سلام بادرود برشما لطفا بهم بگید پس انسانها درختان جانوران و… چجوری بوجود اومد

7. سلام لطفا بفرمایید دنیا قبل از اتم چطوری بوده .چگونه یک اتم می تونه این قدر انرژی در خودش داشته باشه که بتونه ان را ازاد و سپس تبدیل به انرژی بسه

8. دستتون درد نکنه اگه میشه در باره ی نیرو های موجود و موثر در آن زمان هم توضیح بدین

9. باسلام ممنون از توضیحاتتون
    من یکی از سوالام این بود که با توصیف ک تشبیهی کخ کردید ما الان داخل بادکنک قرار داریم یا خارج بادکنک

10. نوشتید که تمام کائنات در اتم یا چیزی کوچکتر از اون قرار داشته ؟؟؟؟؟؟؟
    در اتم ؟؟ یعنی همه ی جهان هستی از یک اتم شروع شده ؟؟؟؟
    این جمله رو نمیتونم هظمش کنم ..
    آخه یک اتم ؟؟
    میشه یکم توضیح بدید ؟ واقعا گیج شدم

1. منظور از اتمی که گفته شده اینه که به اون اندازه کوچیک بوده نه اینکه یه اتم بوده اون زمان هیچی وجود نداشته نه اتم نه انرژش فقط یه نقطه بسیار بسیار ریز به اندازه یه اتم وجود داشته

11. این نظریه بیگ بنگ را اگر مانند یک بادکنک فرض کنیم، ینی نقطه اغاز خود باکنک باشد و آن نیروی مرموز را هوای فشرده که به داخل بادکنک دمیده میشد و باعث باد شدن بادکنک میشود! که مانند انبساط عالم است
    سوالات زیر مطرح میگردند
    – اگر بعد از انفجار فضا و زمان شکل گرفته ، نقطه مورد نظر کجا بوده است؟

2- اگر بعد از انفجار فضا و زمان شکل گرفته ، باید این فضا داری محدودیتی در قسمت انتهایی خود باشد،(دیواره بادکنک) اگر کهکشانی در این نقطه شکل گفته باشد آیا به انتهای این فضا چسبیده ؟مانند فردی که به درب مترو چسبیده و فشار میاورد!

3- اگر بعد از انفجار فضا و زمان شکل گرفته و اگر عمر عالم را مثلا به طور دقیق 13 میلیارد سال تصور کنیم و ما تصویری از 13 میلیارد سال پیش دریافت کنیم ایا ما در لبه انتهایی فضا قرار گرفته ایم؟ ینی اگر به سمت نقطه اغاز بایستیم نمیتوانیم به سمت عقب حرکت کنیم زیرا نه فضایی هست نه زمانی!

4- اگر فضا و زمان بعد از انفجار شکل گرفته باشند، پس محلی بوده(خارج از بادکنک) که این فضا و زمان در ان شکل گرفته اند(عالم داخل بادکنک) و اکنون نیز وجود دارد که تهی از فضا و زمان است، اگر این محل وجود داشته باشد و ما بتوانیم وارد ان قسمت شویم نه دارای فضا هستیم نه دارای زمان؟یعنی ما ابعادی که به کمک انها درحال تعریف شدن هستیم را از دست میدهیم!

1. اول از هر چیز بگم بایست طرز فکرتون رو عدض کنید با چیزهای که به شکل روز مره سروکار دارید نمیشه راجع به این مسایل فکر کرد راجع به سوال اولتون اینکه کجا بوده بایست گفت تیوری ها مختلفه بعضی ها میگن غشاهایی هستند که وقتی با هم برخورد میکنن این انفجار صورت میگیره بعضی ها نظر دیگه ای دارن اما حقیقاتان چیزی به شکل اینکه ازش تا حد زیادی مطمین باشیم نمیدونیم همش نظریست فعلان و سوال دوم بادکنک مثاله آیا روی سطح بادکنک تو میتونی جایی رو پیدا کنی بگی این آخر بادکنکنه!؟ نه همش سطحه و سوال سوم درست عمر کیهان اینقدر اما در لحظه اولیه گیتی اینقدر بزرگ شده که بسیار بزرگتر از سیزده میلیارد سال نوریه جهان قابل مشهاهده واسه ما حدود نود و شش میلیارد سال نوری وسعت داره از باقیش هیچگاه نمیتونیم چیزی فهمیم و سوال چهارم اینکه بایت دیدتو عوض کنی تمام اون جایی که شما میگی همین دنیای خودمونه که حالا بزرگ شده مثل یه بادکنک که قبلان کوچیک بوده حالا بزرگ شده

1. خب اون اتم از کجا بوجود اومده ?? حالا فقط اگه جهان با اون انفجار بوجود اومده انسان حیوان گیاه از چی بوجود اومدن خود ب خود ک چیزی بوجود نمیاد اون اتم هم باید از یه چیزی بوجود اومده باشه میدونیم که هر چیزی یه خالقی داره

12. اقا دستت درد نکنه
    بهترین سایتیه که تا حالا دیدم الان میخوام شروع کنم از اول تمام مطالب رو بخونم

13. سلام , طبق گفته های شما در این مقاله انفجار بزرگ ( big bang ) با یک انبساط و تورم همراه بوده یعنی الان جهان در حال انبساط می باشد ؟؟
    و تا چه زمانی این انبساط و تورم ادامه پیدا می کنه ؟؟ ( اگر انبساطی هنوزم هست ) یعنی باید جهان نابود بشه در نهایت ؟؟؟ و یعنی بیگ بنگ تاکیدی بر قیامت می باشد …. ؟؟؟ لطفاً جواب بدید .

1. با درود خدمت شما دوست گرامی
      طبق نظریه تورمی کیهان در اولین یک تریلیون تریلیونیم ثانیه ، نیروی ضد گرانش مرموزی ، باعث گسترش و انبساط جهان شده است ، جهان در کسری از ثانیه با ضریب غیر قابل تصوری برابر ( ۱۰ به توان ۵۰) انبساط یافته است و همچنان به این انبساط خود ادامه می دهد. انبساط و تورم ناگهانی کیهان را می توان به یک بادکنک عظیم کیهانی تشبیه کرد که همچنان در حال باد شدن و انبساط می باشد. سرعت جدید شتاب انبساط کیهان طبق محاسبات ماهواره پلانک برابر ثابت هابل شناخته می شود، برابر سرعت شگفت انگیز ۶۷.۱۵ مثبت/منفی ۱.۲ کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک است. (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر ۳.۲۶ میلیون سال نوری است). طبق محاسبات دانشمندان بدلیل چیرگی نیروی مرموز انرژی تاریک بر گرانش و سایر نیروها ، اگر جهان با همین سرعت انبساط پیدا کند، در نهایت جهانی تاریک، سرد و عاری از ستاره و پر از سیاهچاله بر جای خواهد ماند.

1. یه دوتا چیز خاستم بگم یکی اینکه جدیدان کهکشان هایی یا قدمت حدود سیزده میلیارد سال پیدا شده که واقعان جالبه چطور توی این زمان کوتاه بوجود اومدن و دیگه اینکه سیاه چاله ها هم تبخیر میشن طبق نظر هاوکینگ پس فکر کنم در پایان هیچی باقی نمونه جز همون ریسمان های انرژی اگه بعدان نگن همونا هم از بین میرن

14. سلام.
    مدتهاست یک سوال ذهنم را مشغول کرده، انجار بزرگ از زمان صفر میگوید و اینکه چگونه آن همه انرژشروع به انبساط نمود. ایا توضیحی برای اینکه چگونه این انرزی عظیم در این فضای کوچک جای گرفت و در چه زمانی وجود دارد؟

15. salam agha vaghan sait shoma harf nadare man khodam soeid zindagi mikonam va har moghe ke fysik darim va chizay ke vasam sakhte be zaban soedi peyda konam be sait shoma sar mizanam va khoshbakhtane hame chizaro peyda mikonam vaghan merc ba hamchin sait ke dari

16. سلام.سایتتون واقعا عالیه میتونم بگم بی نظیره.مطالب رو خیلی روان و شفاف توضیح میدین.جای یک سایت علمی اینچنینی در بین سایت های فارسی زبان خالی بود.دستتون درد نکنه به خاطر این کار پر زحمتی که برای افزایش سطح دانش مردم انجام میدید.