بیگ بنگ: دانشمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد راهی برای تبدیل سلول های بنیادی به قاتل سلول های سرطانی مغز پیدا کرده اند.

دانشمندان با استفاده از سلولهای بنیادی توانستند تومورهای سخت و جامد سرطانی مغز را نابود کنند.
دانشمندان با استفاده از سلولهای بنیادی توانستند تومورهای سخت و جامد سرطانی مغز را نابود کنند.

به گزارش BBC، این سلول های بنیادی در آزمایش ها به روی موش، طوری مهندسی ژنتیکی شدند که موادی سمی تولید و ترشح کنند. این مواد سمی فقط سلول های سرطانی مغز را هدف می گیرد و به سلول های عادی صدمه ای نمی زند. محققان گفتند که مرحله بعد آزمایش این شیوه به روی انسان است. بعضی کارشناسان سلول بنیادی معتقدند که این شیوه آینده معالجات سرطان خواهد بود. این مطالعه که در نشریه استم سلز چاپ شده دستاورد پژوهشگران در بیمارستان عمومی ماساچوست و موسسه سلول بنیادی هاروارد است. آنها برای سال ها مشغول تحقیق روی چگونگی درمان سرطان با سلول بنیادی بودند به طوری که سلول های سرطانی نابود شود بی آنکه سلول های عادی آسیبی ببینند.

آنها با استفاده از مهندسی ژنتیکی سلول های بنیادی تولید کردند که مواد سمی سرطان کش ترشح می کند اما مهم آنکه خود از تاثیر سمی که تولید می کند در امان است. این سلول ها همچنین خطری متوجه سلول های عادی و سالم نمی کند. در آزمایش های حیوانی این سلول ها باعث مرگ سلول های سرطانی شدند. دکتر خالد شاه نویسنده اصلی این مقاله و مدیر بخش عصب درمانی ملکولی و آزمایشگاه تصویربرداری در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد گفت که نتایج خیلی مثبت است.

وی افزود: سموم سرطان کش قبلا با موفقیت زیاد در مورد انواع سرطان خون به کار برده شده بود اما در تومورهای جامد به این خوبی موثر نبود چون سرطان ها در مواد جامد به سختی قابل دسترسی هستند و این سموم عمر کوتاهی دارند.”اما به گفته او مهندسی ژنتیکی سلول های بنیادی این وضع را کاملا عوض کرده.”ما اکنون سلول های بنیادی مقاوم در برابر سموم داریم که می توانند داروهای نابود کننده سرطان را تولید و ترشح کنند.

منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه